Sinds het klimaatakkoord van Parijs in 2015 staat het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen prominent op de agenda van overheden en het bedrijfsleven. Op welke manier Nederlandse bedrijven rekening houden met het opruimen van hun historische uitstoot – Scope 0 – , en welke visie ze daarop hebben, wordt vanaf vandaag onderzocht.
Verminderen en verwijderen
Dit jaar zal het warmste jaar ooit worden, waarmee de noodzaak voor radicale emissiereductie elke dag prangender wordt. Vijf jaar geleden, in 2018, benoemde het IPCC dat naast het elimineren van onze uitstoot ook het verwijderen van CO2 uit de atmosfeer cruciaal is om klimaatverandering binnen de 2ºC te houden. Deze negatieve emissies staan internationaal bekend als Carbon Dioxide Removal (CDR).
Er zijn nog maar weinig bedrijven die dit meenemen in hun strategie. Een uitzondering is Microsoft. Niet alleen wil Microsoft in 2030 Net Zero zijn (net zoveel CO2 uit de atmosfeer halen als ze dat jaar nog uitstoten), in 2050 wil het bedrijf ook alle historische emissies hebben opgeruimd. Ze gaan hierbij dus verder dan hun huidige scope 1, 2 en 3 uitstoot en leggen een nieuwe maatstaf voor het bedrijfsleven om verantwoordelijkheid te nemen voor uitstoot uit het verleden: Scope 0.
Onderzoek naar koolstofbewustzijn in het Nederlands bedrijfsleven
Vandaag start het eerste grootschalige onderzoek naar het koolstofbewustzijn in het Nederlandse bedrijfsleven. Sinkit, Climate Cleanup en Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen zijn initiatiefnemers van het onderzoek en verwachten hiermee inzicht te krijgen in de ambitie van toonaangevende bedrijven met betrekking tot CO2-verwijdering en historische emissies. Deelnemers aan het onderzoek kunnen onderdeel worden van de Beyond NetZero coalitie waarin kennisdeling en het gezamenlijk agenderen voor de noodzaak voor negatieve emissies en Scope 0 centraal staan. Ter inspiratie ontvangen de deelnemende bedrijven een aantal exemplaren van het boek “DrawDown” waarin 100 oplossingen worden beschreven om klimaatverandering een halt toe te roepen.
Meedoen aan het onderzoek kan door een online vragenlijst in te vullen voor eind 2023 via www.sinkit.org/carbon-removal/scope-zero.
Over Sinkit
Sinkit zet zich in om de koolstofcyclus te herstellen en ons klimaat te stabiliseren door CO2 uit de atmosfeer te verwijderen. Sinkit is een coöperatie en heeft als doel om, naast het agenderen van het onderwerp, in 2030 minstens 55 CO2-verwijderingsprojecten te hebben geïnitieerd. Als laatste biedt Sinkit een platform voor kwalitatief hoogwaardige CDR-credits.
Over Climate Cleanup
De stichting Climate Cleanup keert klimaatverandering door koolstof opnieuw op te slaan. Dit doen we door het plan Double Nature te ontwikkelen en uit te voeren. Ons doel is om 1.500 gigaton CO2 vast te leggen, dezelfde hoeveelheid die al door het leven op aarde is opgenomen – vandaar Double Nature. De kern van onze strategie is innovatief ondernemerschap in het verwijderen van koolstof uit oceanen, land, rotsen en de bouw.
Over Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen
Hét Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen, is een initiatief van Folkert van der Molen van Van der Molen E.I.S. en online sinds mei 2000. De site heeft voor wat betreft de nieuwsrubriek de doelstelling zo compleet mogelijk te zijn in het publiceren van verschenen (pers)berichten op het gebied van duurzaamheid en bedrijfsleven en MVO. Zowel berichten van bedrijven zelf als van media, NGO’s en andere bronnen.
Foto: RMI