amfori viert vandaag de 20e verjaardag van amfori BSCI (afkorting voor amfori Business Social Compliance Initiative), een product met grote impact dat bedrijven in staat stelde om due diligence betreffende mensenrechten efficiënter uit te voeren en de bescherming van de rechten van werknemers in internationale toeleveringsketens te verzekeren sinds 2003.
Alles begon toen een kleine groep retailers de ambitie koesterde om hun respectievelijke schema’s voor maatschappelijke naleving te harmoniseren. Wat als een eenvoudig project in 1999 begon, leidde amfori (toen nog bekend onder de naam Foreign Trade Association – FTA) ertoe om een kader tot stand te brengen voor wat op vandaag alom bekend staat als ESG (Environmental, Social & Governance) due diligence.
De voorbije jaren hebben licht geworpen op een grote verscheidenheid aan wanpraktijken op het werk, maatschappelijke bewegingen en druk van consumenten en werkorganisaties die merken, retailers en importerende bedrijven ertoe hebben aangezet om bewuster om te gaan met Social Due Diligence. Bewust van de implicaties voor werknemers, arbeiders in de toeleveringsketen, gemeenschappen, consumenten en bedrijven, zag amfori via amfori BSCI de mogelijkheid om doelgerichte verandering tot stand te brengen.
Op basis van de regels en principes van de gedragscode van amfori BSCI, helpt amfori BSCI leden van amfori en hun bedrijfspartners hun sociale prestaties te begrijpen en te verbeteren door risico’s in internationale toeleveringsketens te identificeren, te milderen en op te lossen.
“Deze verjaardag biedt de mogelijkheid om over onze afgelegde weg na te denken en om enthousiast vooruit te blikken naar de toekomst. 20 jaar lang heeft amfori voortdurend samengewerkt met partners, belanghebbenden, NGO’s en beleidsmakers om de service te bieden die we vandaag kennen als amfori BSCI. Zonder hun steun en het toegewijde team van amfori zou deze vooruitgang niet mogelijk geweest zijn,“ aldus Linda Kromjong, voorzitter van amfori.
Gezien het landschap van ESG Due Diligence verder evolueert, zullen regelgevingen en voorschriften continue verbetering en transformatie vereisen.
“Als vooraanstaande bedrijfsvereniging voor duurzame handel, is de kans om amfori verder dan Social Due Diligence ontwikkeld te hebben één van de grootste pluspunten waar we vandaag trots op mogen zijn. Dit was mogelijk door onze leden met Environmental Due Diligence te steunen en te beantwoorden aan de verwachtingen van goede Governance. Nu we een nieuw decennium inzetten, blijven we ons inzetten om onze leden te helpen een wereld te creëren waar handel zorgt voor maatschappelijke, milieu- en economische voordelen voor iedereen,“ besluit Linda Kromjong, voorzitter van amfori.
Foto: Asian woman creating a handmade product (Photo: amfori)