Duurzaamheid loont
Bijna vier op de tien (38%) Nederlanders kiezen ervoor eerder duurzame merken te kopen dan niet duurzame merken. Een even zo grote groep (40%) zegt bereid te zijn (iets) meer uit te geven voor duurzaamheid. Het aantal consumenten dat aangeeft bewust met duurzaamheid bezig te zijn (37%) is hoger dan de afgelopen drie jaar. Dit geeft aan dat de markt voor duurzame producten wel tegen een stootje kan, en dat duurzame producten een structureel onderdeel van onze consumptiekeuzes vormen. Deze uitkomst wordt bevestigd door de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel van het LEI en het Ministerie van Economische Zaken, waarin de omzet van duurzame producten al drie jaar een stijgende lijn laat zien.
Consument wenst meer actie van bedrijven en overheid
Verder blijkt uit het Duurzaamheidkompas dat een groot deel van de consumenten verlangt dat de overheid zich meer inzet voor duurzaamheid. Sterker nog, de overheid wordt door het merendeel van de ondervraagden (53%) beschouwd als hoofdverantwoordelijke voor duurzame ontwikkeling. Het bedrijfsleven wordt door minder consumenten (15%) als hoofdverantwoordelijke gezien, maar mag van de ondervraagden wel degelijk meer aandacht geven aan duurzaamheid. Het bedrijfsleven wordt vanwege een steeds groter wordend duurzaam productaanbod wel als een belangrijke trekker ervaren.
Consument merkt toename duurzaam aanbod in supermarkt
Meer dan de helft (60%) van de ondervraagde consumenten heeft opgemerkt dat het aanbod van duurzaam voedsel in de supermarkt de afgelopen jaren is toegenomen. Ruim tweederde van de consumenten (67%) vindt het de normale gang van zaken dat supermarkten duurzame producten bieden. Veel consumenten (69%) waarderen het dan ook positief als bedrijven, bijvoorbeeld supermarkten, met reclameacties aandacht geven aan duurzaamheid.