De beleggersvereniging onderzocht voor de zevende keer het ketenbeheer van Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen op duurzaamheid. “Vooral de resultaten op beleid zijn zeer positief”, zegt directeur VBDO Giuseppe van der Helm. “We zien dat de meerderheid van de onderzochte ondernemingen een leverancierscode hebben. Wel zien we dat de invulling en reikwijdte ervan tussen de bedrijven erg verschilt. Ook opvallend is dat de bedrijven geen monitoring systeem op het gebied van milieu hebben opgenomen in hun leverancierscode. Daar nemen bedrijven een risico gezien de op hande zijnde wetgeving, gericht op het voorkomen en terugdringen van gevaarlijke stoffen in elektrische en elektronische apparatuur”
De vooruitgang in de verduurzaming van de leveranciersketens is met name terug te zien bij de chemische sector die gemiddeld 83% scoort op de benchmark. Gevolgd door de transport en bouwsector. Een van de meest opmerkelijke stijgers in de benchmark is Air France-KLM, die haar score met 28% verbeterde en van plaats 10 naar 3 ging. Reden voor de fikse vooruitgang is de start van een pilot programma voor het auditen van leveranciers op het gebied van duurzaamheidscriteria.
Philips scoort wederom het beste in het onderzoek van VBDO. De electronicagigant staat al enkele jaren jaren met stip op de eerste plaats. DSM, Air France-KLM en Unilever volgen op enige afstand. Alle koplopers boeken ook nog steeds vooruitgang.
Onder de middenmoters wordt bij een toenemend aantal bedrijven verdienstelijk aan verduurzaming van de ketens gewerkt. De gemiddelde scores op duurzaamheid zijn daar flink gestegen. De VBDO constateert dat steeds meer aandacht uitgaat naar ‘product life cycle management’ en Research and Development (R&D). “Men ziet dat het loont om zich met verduurzaming van de ketens bezig te houden. Bedrijven maken steeds meer investeringen voor het produceren minder gebruik te maken van schaarse grondstoffen en focussen steeds meer op duurzame oplossingen.omdat ze zien dat daar winst te behalen is”, aldus Van der Helm.
Toch valt er nog veel te verbeteren, vindt de VBDO. Bij een significant deel van de onderzochte ondernemingen kan nog flink gesleuteld worden aan het uitvoeren van duurzaamheid in de keten. Die verbeteringen zitten niet alleen in het opzetten van Key Performance Indicators (KPI’s), maar ook in het in monitoren van de naleving ervan. De onderzoekers noemen in dit verband KPI’s voor de leveranciers aan de bedrijven, die bij 19 bedrijven ontbreken. En KPI’s wat betreft levering aan klanten door bedrijven,die ontbreken bij 25 van de onderzochte bedrijven. “Dat geldt vooral voor enkele hardnekkige achterblijvers. Daar zien we dat verantwoord ketenbeheer over de gehele linie van beleid tot uitvoering en controle daarop nog vaak te wensen over laat.
Het onderzoek is tot stand gekomen met steun van ICCO.