Een deskundige jury had eerder uit de 38 deelnemende MVO-managers drie personen genomineerd voor deze titel. Naast Annette van Waning waren dit Andre Veneman (AkzoNobel) en Emma Coles (Ahold). Leden van de LinkedIn-groep MVO-professionals hebben hun voorkeursstem kunnen uitbrengen op één van deze drie genomineerden. Deze stemming woog voor 60 procent mee in het eindoordeel. Op het Nationaal Sustainability Congres, het grootste jaarlijkse congres op het gebied van MVO en duurzaamheid, konden de ruim 700 deelnemers via SMS stemmen op hun favoriete kandidaat. Deze stemming woog voor 40 procent mee.
Milieuvriendelijk opereren in de schoonmaaksector is voor Annette van Waning (Vebego) vanzelfsprekend. Vanuit die basis heeft zij bij Vebego (een familiebedrijf dat zich vooral richt op schoonmaak- en uitzenddiensten) vooral ook de sociale kant van MVO op een unieke wijze vormgegeven. Alle aspecten komen samen in Vebego-dochter Hago NEXT, een nieuw duurzaam schoonmaakconcept waarin alles draait om de schoonmaakmedewerker, duurzame inzetbaarheid en persoonlijke groei van medewerkers, ook aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Van Waning is de daadkrachtige en enthousiaste gangmaker en ambassadeur van deze visie.
Inspiratie voor branche
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) heeft het afgelopen decennium een prominente positie gekregen in het bedrijfsleven en bij (semi-)overheidsorganisaties. Folkert van der Molen, marktmanager milieu en duurzaamheid bij Royal HaskoningDHV en initiatiefnemer van de verkiezing: “Het beroep van de MVO-manager is volwassen geworden. Door deze verkiezing brengen we al hun inspanningen en resultaten in kaart. Dat levert weer inspiratie op voor vakgenoten met als resultaat: betere MVO-prestaties van organisaties en meer aandacht voor MVO. Met Annette van Waning hebben we een waardige winnaar die inspiratie oplevert voor andere MVO-managers.”