Tot deze conclusie is Roel Heerschap gekomen in zijn onderzoek naar de invloed van maatschappelijk verantwoord ondernemen op de tevredenheid van supermarktconsumenten in Nederland. De tevredenheid bepaalt in een belangrijke mate de loyaliteit van de consument. Loyaliteit in dit onderzoek geeft de binding aan tussen de consument en de supermarkt. Roel Heerschap heeft dit onderzoek uitgevoerd in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen en het Vakcentrum.
Onder een grote groep Nederlandse supermarktconsumenten is onderzocht welke factoren bijdragen aan hun tevredenheid over de supermarkt waar men de meeste boodschappen doet. Dit is onderzocht aan de hand van een enquête onder 2.913 consumenten.
Roel Heerschap licht toe dat “Opvallend is dat het serviceniveau, de kwaliteit van de producten en goed werkgeverschap als de drie grootste redenen worden genoemd om tevreden te zijn over een supermarkt”, “Een gunstige prijsstelling draagt niet erg bij aan tevredenheid, evenals promoties en acties. Daarnaast zijn consumenten significant minder tevreden over discount supermarkten. Het is belangrijk dat de ondernemer laat zien dat hij of zij er is voor mens en milieu en dat hij of zij maatschappelijk betrokken is. Alleen dan kan duurzame loyaliteit opgebouwd worden.”