Het tweehonderdste Nederlandse bedrijf is Mud Jeans. Het modemerk houdt zich enkel bezig met de verkoop van kledingstukken die zo verantwoord mogelijk zijn. Voorbeelden zijn shirts van biokatoen, gerecyclede spijkerbroeken en polar fleece sweaters van PET-flessen. Niet alleen het milieu, maar ook het sociale aspect neemt bij Mud Jeans een belangrijke plaats in. De producten van het modemerk komen uit een beperkt aantal gecertificeerde fabrieken in onder meer Turkije, Bangladesh, Italië en Taiwan. Eerder dit jaar bekroonde de Europese merkvergelijker Rank a Brand Mud Jeans al met het A-Duurzaamheidslabel.

CEO Bert van Son: “Mud Jeans heeft een duurzame uitstraling en wil zich continu verbeteren, dus wat dat betreft is participatie in BSCI een perfecte stap. Echter, wij zien deelname vooral als een startpunt. Waar mogelijk zijn we nog strenger voor onszelf. We hopen met het lidmaatschap een kijkje te nemen in de keuken van grote, ervaren Nederlandse bedrijven die ook bij BSCI zijn aangesloten. Dat stelt ons mogelijk in staat om de sociale omstandigheden in de toeleveringsketen verder te verbeteren, ook al is Mud Jeans qua omvang maar een bescheiden partij.”

Krachtige aanpak BSCI
BSCI is verguld met de toetreding van het tweehonderdste Nederlandse lid. “Nederlandse bedrijven spelen al sinds de oprichting in 2003 een sleutelrol in de ontwikkeling van BSCI. Vandaag de dag komt een op de vijf BSCI-deelnemers uit Nederland. De fraaie mijlpaal die we nu bereikt hebben weerspiegelt in onze ogen de leidende positie die het land zowel binnen als buiten BSCI inneemt als het gaat om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Nederlandse bedrijven beschouwen de ontwikkelingsgerichte aanpak van BSCI als de juiste weg om tot naleving van sociale normen in de keten te komen”, stelt Lorenz Berzau, Managing Director van BSCI.

BSCI-deelnemers houden zich aan een Code of Conduct, gebaseerd op overeenkomsten van de International Labour Organization (ILO). Met de gedragscode, trainingen en samenwerking met stakeholders is de situatie fors verbeterd. In 2011 nam het aantal landbouwbedrijven en fabrieken met acceptabele arbeidsomstandigheden in onder andere China, India en Vietnam toe van 33 naar 54 procent. Berzau: “We bereiken steeds meer producenten. Door middel van awareness raising zijn zij meer op de hoogte van nationale wetten en rechten. Wij informeren hen onder meer over werktijden, minimumloon en veiligheidsvoorschriften.”