Stijgers en dalers
KPN wint samen met haar andere merken de Rank a Brand Award voor de telecomsector. De tweede plaats is voor XS4all op de derde plaats staat Ben. Een volledig overzicht van de telecom ranking staat op www.rankabrand.nl/telecom-internet. In de vorige ranglijst scoorden Vodafone, T-Mobile en Scarlet nog een B label, nu zakken ze naar een D label. Dit wordt mede veroorzaakt door de aangescherpte criteria. Wel is Vodafone het enige telecommerk dat actief informatie verstrekt aan haar klanten om een bewuste duurzame keuze te maken voor een toestel, onder de naam Eco-score.

Telefoon leasecontracten bevorderen recycling
Winnaars KPN, Telfort en Hi bieden alleen nog maar leasecontracten aan voor hun mobiele telefonie abonnementen. Dit betekent dat de mobieltjes eigendom blijven van de merken. Na afloop van de abonnementsperiode moeten de mobiele toestellen weer worden ingeleverd bij de bedrijven en dat bevordert de recycling. De helft van de onderzochte merken biedt naast verkooptoestellen inmiddels ook leasecontracten aan. Volgens Rank a Brand oprichter Niels Oskam is dit hard nodig: “Door toestellen te leasen in plaats van te verkopen hebben de telecom bedrijven veel meer grip op hergebruik en recycling van toestellen. Recent Amerikaans onderzoek wijst uit dat mobiele telefoons nog vol met milieuonvriendelijke chemicaliën zitten, die moeten netjes gerecycled worden.”

Telecomsector geheel op duurzame energie
Bijna alle merken maken beleid bekend om hun CO2 uitstoot te verminderen, en draaien in Nederland vrijwel geheel op hernieuwbare energie. De KPN merken en Ben krijgen voor dit onderdeel alle haalbare punten in het onderzoek. Daarnaast zijn UPC en Vodafone op kleine schaal al gestart met het zelf opwekken van groene energie.

Arbeidsomstandigheden moeten beter
Hier in Nederland werkt men volgens de CAO, maar de keten binnen de telecomsector gaat een stuk verder dan Europa. Zo worden telefoon en modems meestal in Azië in elkaar gezet en komen veel van de (schadelijke) grondstoffen uit Afrika. Dat maakt een verantwoorde rapportage over de herkomst en arbeidsomstandigheden van het materiaal lastig, de sector scoort op dit onderdeel nog weinig punten.

Wel zijn de eerste stappen gezet naar het onderzoeken van gebruikte grondstoffen uit conflictgebieden als Congo, zoals goud, tin, tantelum en tungstem -zogenaamde conflictmineralen. Ook hebben de meeste merken de helft van de basisvoorwaarden voor goede arbeidsomstandigheden opgenomen. Die richten zich vooral op het voorkomen van kinder- en dwangarbeid, maar een loon waar men fatsoenlijk van kan leven of het recht op een vast arbeidscontract zijn niet geregeld. Ook is een goede controle op de arbeidsomstandigheden niet altijd gewaarborgd.

Kritisch
Rank a Brand heeft haar criteria voor het meten van duurzaamheid in de telecom sector opnieuw aangescherpt en verder uitgebreid. De ontwikkeling in duurzaamheid gaat snel en merken moeten blijven innoveren om de concurrentie bij te houden. In arbeidsomstandigheden tot ver in de keten kan de sector nog veel verbeteren.

Het telecomonderzoek is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, die de consument de mogelijkheid geven om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Op www.rankabrand.nl zijn de duurzaamheidscores van ruim 800 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, websites, media, supermarkten en eten & drinken.