“Ook Zeeuwse stroomnetwerk zit vol, grootverbruikers komen op wachtlijst” kopte onder meer de NOS op 19 juli jl.. Dat Nederland in de komende jaren voor de opgave staat de energietransitie te versnellen is inmiddels evident. Vaak wordt er op dit dossier gekeken naar het kabinet en de provincie. Partijen als de ACM proberen paal en perk te stellen, maar ook deze spelregels leiden vooralsnog niet tot het gewenste resultaat. Dit terwijl er nog een andere cruciale transitie voor de deur staat: onder druk van de energietransitie krijgt ook de elektrificatie van de mobiliteitssector een enorme boost en zijn er tot 2030 anderhalf miljoen laadpalen nodig. Uitstel is geen optie, terwijl het dossier door de kabinetsval juist tot stilstand lijkt te komen. Daarom is de markt nu aan zet, stelt Joris Laponder, Managing Director van Zaptec Benelux.
De elektrificatie van het personenvervoer en de opkomst van hernieuwbare energiebronnen gaan onmiskenbaar een verdere weerslag op het elektriciteitsnet krijgen. Als er niets gebeurt, dreigt het net door de almaar stijgende vraag zelfs door zijn hoeven te zakken. In het worst-case-scenario leidt dit – zoals we in Zeeland hebben gezien – tot netcongestie: het net raakt verstopt en kan geen elektriciteit meer transporteren. Dat geldt niet alleen voor het terug leveren van opgewekte energie aan het net, maar óók voor het leveren van elektriciteit aan huishoudens, bedrijven en laadpleinen.
Om te blijven versnellen, is het cruciaal dat de EV-infrastructuur in de komende jaren fors wordt opgeschaald. In Nederland zal het nog zo’n drie jaar kosten voor de noodzakelijke capaciteitsuitbreiding voor de zakelijke omgeving een feit is. Voor de thuisomgeving geldt dat uitbreiding weliswaar mogelijk is, maar het ook hier de vraag is of het stroomnet er klaar voor is. Zo kunnen netbeheerders de snelheid van de markt niet aan en waarschuwen zij dat het elektriciteitsnet overbelast dreigt te raken. Zo worden in verschillende delen van Nederland gebiedsonderzoeken gedaan om vast te stellen waar nog capaciteit beschikbaar is om duurzame projecten te kunnen initiëren.
Nu lopen netbeheerders in bijvoorbeeld Limburg, Brabant en Zeeland al tegen hun grenzen aan en het is slechts een kwestie van tijd dat dit óók voor de rest van Nederland geldt. Dat betekent dat we ons niet blind moeten staren op het uitbreiden van het bestaande elektriciteitsnet, maar als sector stappen vooruit moeten maken en kijken naar oplossingen vanuit de markt die de beschikbare ruimte veel slimmer en efficiënter gebruiken. Deze marktpartijen zijn er al, met oplossingen als zonne-energie, batterijopslag, vehicle2grid en energie-efficiency door middel van softwaretechniek. Zaptec heeft een gepatenteerde technologie ontwikkeld waarbij de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s met behulp van dynamische fasebalancering tot 60 procent efficiënter met de beschikbare capaciteit omgaat. Dat betekent dat je gemiddeld twee tot drie keer zoveel laadpunten kwijt kunt dan in een traditionele opstelling. Zo kan het overbelaste elektriciteitsnet veel efficiënter worden gebruikt en de hoeveelheid elektrische auto’s blijven groeien zónder het elektriciteitsnet in gevaar te brengen. Om de energietransitie echt in een stroomversnelling te brengen moeten we dus stoppen om steeds tegen dezelfde muur aan te lopen. Juist nu overheidsmaatregelen door de demissionaire status van het kabinet in de ijskast dreigen te worden gezet, moeten we als márkt stappen vooruit zetten om (kilo)meters te maken.