Vanaf vandaag kunnen stakeholders de duurzaamheidsinformatie van Belgische bedrijven raadplegen via een nieuw AI-platform van Trustmedia: ESG District. Trustmedia, de advertentietak van De Tijd en L’Echo, ontwikkelde dat platform om alle informatie over duurzaamheid op één plek te centraliseren. Opvallend: het platform stelt een speciaal ontwikkelde AI-tool ter beschikking – de AI Assistent – die toelaat om snel en efficiënt tot alle nodige inzichten te komen. Dat is een ongeziene ontwikkeling in de markt, zelfs op internationaal vlak.
Klanten, leveranciers, investeerders, gebruikers van de door bedrijven geproduceerde goederen, beleggers of werknemers: de duurzaamheidsinitiatieven van bedrijven gaan verschillende stakeholders aan. Jaarlijks geven bedrijven een overzicht van al hun duurzaamheidsinitiatieven in duurzaamheidsrapporten – binnenkort wordt dat door de Europese CSRD-richtlijn zelfs een wettelijke verplichting. Toch is het bereik van die rapporten zeer laag, en daaraan wil Trustmedia verhelpen door een digitaal platform ter beschikking te stellen dat kan gebruik maken van het online bereik van De Tijd en L’Echo (goed voor 1,3 miljoen unieke bezoekers per maand). Bovendien wordt het platform ondersteund door experts van BNP Paribas Fortis en KPMG.
Geen onleesbare, lijvige verslagen meer, maar wel eenvoudigere inzichten in de duurzaamheid van bedrijven. Dat wil Trustmedia aanbieden met hun nieuwe AI-assistent op het ESG District platform.
“Uit gesprekken met bedrijfsleiders blijkt dat heel wat bedrijven veel investeren in hun rapportage, zonder dat ze er veel uit terugkrijgen,” zegt Hans De Rore, cco bij Mediafin. “Bedrijven worstelen om hun duurzaamheidsinitiatieven gecommuniceerd te krijgen naar de buitenwereld en ons onderzoek toont duidelijk aan waarom. Via de mogelijkheden van AI speelt ESG District daarom in op de specifieke behoeften van gebruikers en bedrijven. Zo kan de AI Assistent vergelijkingen maken tussen verschillende bedrijven binnen een bepaald thema, maar even goed de relevante info voor een specifieke stakeholder uit een rapport kernachtig samenvatten. Dat is baanbrekend in de wereld van duurzaamheidsrapportage.”
Naast de innovatieve AI-assistent biedt ESG District bedrijven een gecentraliseerd platform waarop ze hun integrale rapporten kunnen publiceren binnen een relevante context en met een breed bereik. Het platform helpt bovendien om ESG-verhalen op de best mogelijke manier te vertellen: dat kan in de vorm van video’s, infographics, casestudies en andere formaten. Met behulp van geavanceerde targetingtechnieken helpt het platform bedrijven de aandacht te trekken van relevante investeerders, klanten, medewerkers en andere stakeholders die een belangrijke rol spelen in hun duurzaamheidsverhaal.