Het ziekteverzuim onder Nederlandse werknemers was vorig jaar met 5,2% historisch hoog. Mentale klachten als stress, burn-out en depressie zijn hier voor een groot deel de oorzaak van. Dit resulteert niet alleen in hogere kosten voor de werkgever, maar ook in een enorme druk op de werknemers die nog wel op de werkvloer aanwezig zijn. Een arbodienst kan verzuim voorkomen; in dit artikel leggen we uit hoe zij dat doen.
Wat is verzuim?
Verzuim houdt in dat een medewerker niet op het werk verschijnt en hiervoor ‘ziekte’ als reden opgeeft. Ziekte is een breed begrip: naast bijvoorbeeld griep of een migraineaanval, vallen ook psychosociale klachten onder ziekteverzuim. Er is een onderscheid te maken tussen kort- en langdurend verzuim. Kortdurend verzuim verwijst naar een situatie waarin een medewerker tijdelijk afwezig is vanwege ziekte of een andere gezondheidsgerelateerde reden. Deze afwezigheid is van relatief korte duur; meestal gaat het om ziekteverzuim dat enkele dagen tot enkele weken duurt.
Dit in tegenstelling tot langdurig verzuim, waarbij een werknemer voor een langere periode afwezig is, vaak vanwege ernstige gezondheidsproblemen, operaties, psychische gezondheidsproblemen, stress of burn-out. Dit type verzuim duurt doorgaans langer dan een paar weken, vaak maanden tot zelfs jaren.
De gevolgen van langdurig verzuim voor de werkgever
Een verzuimende medewerker kan een bedrijf flink wat energie en geld kosten. Eén verzuimdag kost volgens TNO wel 250 euro. Deze kosten gaan uit naar het loon dat wordt doorbetaald, de vervanging voor de zieke medewerker, omzetverlies, verzuimbegeleiding en eventueel re-integratie. Om langdurig ziekteverzuim – en daarmee hoge kosten – te voorkomen, is het noodzakelijk dat werkgevers sterker inzetten op de fysieke én mentale gezondheid van medewerkers. Hiervoor kun je het beste een arbodienst inschakelen.
Een arbodienst inschakelen voor gezonde medewerkers
Het bekendst is de arbodienst van verzuimbegeleiding en de re-integratie van zieke medewerkers, maar als werkgever kun je ook een arbodienst inschakelen om ziekteverzuim te voorkomen. De arbodienst helpt de duurzame inzetbaarheid van jouw medewerkers te vergroten: dit is de mate waarin medewerkers productief, gemotiveerd en gezond kunnen en wíllen blijven werken. Een team van onafhankelijke specialisten, zoals een arbeidshygiënist, veiligheidskundige en een ergonoom, maken de fysieke en mentale gezondheid van de medewerkers inzichtelijk, om vervolgens een actieplan op te stellen om hun werkplezier, veerkracht, tevredenheid en gezondheid te verbeteren.
De diensten van een arbodienst
Wil je een arbodienst inschakelen om ziekteverzuim te voorkomen, dan ondersteunen zij zowel de werkgever als de medewerkers met onder andere de volgende diensten:
- RI&E (Risico Inventarisatie en Evaluatie)
- PMO (Preventief Medisch Onderzoek)
- MTO (medewerkerstevredenheidsonderzoek)
- Veerkrachtscan
- Praktische trainingen op het gebied van veilig en gezond werken
- Psychologische begeleiding
- Gezondheidspsycholoog
Dus: wil je gelukkige, gezonde en veerkrachtige medewerkers die minder verzuimen? Schakel dan een arbodienst in. Naast verzuimbegeleiding kunnen zij helpen de duurzame inzetbaarheid van jouw team te vergroten.