Het doel van 1.000.000 druppels en de inmiddels 380 organisaties die zich aangesloten hebben bij het project is om een miljoen mensen in Nederland bewuster te maken van hun eigen rol binnen duurzaamheid. “Het is belangrijk om hierbij zo concreet mogelijk te zijn”, stelt Sander Haas van Asito. “Daarom versturen we elke week een praktische duurzame tip per e-mail. We krijgen hier veel positieve reacties op en mensen zijn bereid om er mee aan de slag te gaan. Dit is reden geweest om hierop voort te bouwen door middel van een duurzame kennisbank. Het idee erachter is dat mensen bewuster keuzes kunnen gaan maken en stilstaan bij de impact die hun eigen keuzes hebben op hun omgeving.”
Duurzame kennisbankVanaf vandaag verstuurt 1.000.000 druppels dagelijks duurzame tips die verzameld worden op de site www.eenmiljoendruppels.nl. Via twitter.com/1miljdruppels en facebook.com/eenmiljoendruppels worden de tips onder de aandacht gebracht. Elke week worden de duurzame tips verzorgd door een partner van het project, waardoor er telkens een nieuw thema centraal staat. De eerste week wordt gestart met het thema ‘geschiedenis’ dat verzorgd wordt door Historisch Museum JoCas. 1.000.000 druppelsUitgangspunt van het project 1.000.000 druppels is dat elke persoon die zich bewust is van zijn omgeving en zijn verantwoordelijkheid, bijdraagt aan een duurzamere maatschappij. Eén persoon is de spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat. De grote kracht van duurzaamheid ligt echter bij de massa. Als iedereen een klein steentje bijdraagt, heeft dat een grote impact. Een miljoen druppels koelen de plaat behoorlijk af. De 380 partnerorganisaties bereiken inmiddels ongeveer 375.000 mensen. Zij sturen de Druppel van de Week door naar hun medewerkers. Organisaties kunnen zich via de site gratis aanmelden. Zij maken zo hun organisatie duurzaam van binnenuit.