Zes van de tien consumenten verwachten dat zij in de komende twee jaar bij hun aankopen een groter gewicht zullen toekennen aan duurzaamheid. Consumenten vinden duurzaam ondernemen het meest belangrijk in sectoren die de grootste milieu-impact hebben, zoals energiebedrijven, luchtvaart en mobiliteit. Tegelijkertijd verwachten zij dat juist bedrijven in deze sectoren hieraan veel aandacht besteden. Autobedrijven moeten hierop inspelen door zich te onderscheiden.

Steeds meer autobedrijven kennen een ruim aanbod van ‘groene labels’. Op dit aanbod van duurzame merken en modellen hebben de autobedrijven echter zelf geen invloed. Het zijn de fabrikanten die nieuwe technieken toepassen en die de consument er toe aanzetten om milieuvriendelijker te gaan rijden. Dit wordt met fiscale maatregelen gestimuleerd.

De Rabobank adviseert autobedrijven te kijken naar aspecten van duurzaamheid die zij zelf kunnen beïnvloeden. Ondanks de steeds strengere milieuwetgeving hebben nog te weinig autobedrijven oog voor de kansen die een duurzame bedrijfsvoering biedt. Vloeistofdichte vloeren, energiebesparende verlichting, maar ook grip op duurzame afvalverwerking zijn daarbij belangrijk. Met een eenvoudig drie stappen plan kan het autobedrijf inzicht krijgen in de afvalstromen binnen het bedrijf. Eerst weten, dan meten en vervolgens vertellen. De Rabobank wijst erop dat autobedrijven er goed aan doen zich te laten certificeren. Het “Erkend Duurzaam”-certificaat van de BOVAG toont klanten dat autobedrijven duurzaamheid serieus nemen en zich daarmee willen onderscheiden.