Bekende en onbekende Nederlanders van jong tot oud – van 10 tot 87 jaar -, mannen en vrouwen, ondernemers, politici en bestuurders, wetenschappers en schrijvers, gelovigen met uiteenlopende opvattingen en ongelovigen en anderen hebben we een vraag voorgelegd:
De maatschappij verandert en jij mag een speech schrijven voor iemand die je beschouwt als de leider van de toekomst. Of als je zelf wilt spreken: welke gelegenheid zou je kiezen en over welke idealen voor de toekomst ga je ’t dan hebben?
Crisis of overgang naar een nieuwe cultuurfase? Hoe je naar ontwikkelingen van nu kijkt zegt veel over jezelf. 20e Eeuwse manieren van kijken, werken, organiseren en leven doen het niet meer, zijn aan vervanging toe. Verlangen we terug naar het oude of boren we ons volle potentieel weer aan en varen we op de kracht waarover we als mensen van nature beschikken?
Hoop, creativiteit, fantasie, ‘met elkaar’ doen weer mee en zullen tot onverwachte oplossingsrichtingen leiden. Jong en oud spreekt zich uit over de nieuwe tijd die al begonnen is en nog aanbreekt, over wegen die we kunnen inslaan.
Dit boek kiest voor optimisme, toont 50 nieuwe vergezichten vol vertrouwen in de toekomst!
Aanleiding
Als het vertrouwen in de financiële wereld, de journalistiek, de democratie of de wetenschap zou teruglopen, was de ‘schade’ misschien beperkt gebleven. Laten we een uitspraak van Einstein voor ogen houden: een probleem is niet op te lossen met de methoden waardoor het ontstaan is.
We moeten op zoek naar nieuwe wegen en nieuwe vormen die ons weer toekomstperspectief bieden. Hier is het resultaat. Optimistisch maar ook reëel: veranderingen zullen tijd en onze inspanningen vragen. Nieuwe vormen zijn al in ontwikkeling. De vraag is of we ze kunnen herkennen en koesteren. Zo zien we de contouren van een nieuwe samenleving ontstaan, tot er opeens een helder beeld zal zijn van de samenleving die haar oude kwalen heeft verruild voor nieuwe kwaliteiten.
Met dit pamflet ‘Leidende idealen’ willen we laten zien dat denkkracht, creativiteit en optimisme in onze samenleving alom aanwezig zijn. Daarom noemen we dit pamflet ook ‘PAMFLET 2.NL’: het is niet ons pamflet, het is inspiratie die uit de samenleving komt.