Na jaren van groei, is het aantal vega-aanbiedingen bij supermarkten sinds 2021 gestagneerd. Dit blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Het aantal vleesaanbiedingen is het afgelopen jaar na een eerdere daling juist met negen procent gestegen. “Bijna iedereen is het erover eens dat we minder vlees moeten eten. Maar zolang supermarkten vlees blijven pushen, maken ze het consumenten wel heel moeilijk,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.
Aandeel vega
Bij Albert Heijn, Lidl en DekaMarkt was het aandeel vega-aanbiedingen het hoogst, met respectievelijk 33, 28 en 27 procent. Bij hekkensluiter Aldi was slechts 12 procent van de aanbiedingen een vega-aanbieding. Dit
betekent dat Aldi tegenover elke vega-aanbieding meer dan zeven vleesaanbiedingen plaatste.
Onderlinge verschillen
Ook de ontwikkeling in vleesaanbiedingen verschilt sterk per supermarkt. Coop, Lidl en DekaMarkt deden minder vlees in de aanbieding dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar. Bij Jumbo, Hoogvliet, Picnic en Plus steeg het aantal vleesstunts juist.
Eiwittransitie
Als grootste vleesverkoper spelen supermarkten een sleutelrol in de eiwittransitie. Ook hebben zij via het Centraal Bureau Levensmiddelen beloofd toe te werken naar een verhouding van zestig procent plantaardige en veertig procent dierlijke eiwitten. Aanbiedingen zijn hiervoor een belangrijk middel, dat supermarkten momenteel vooral gebruiken om te sturen op meer vlees.
Foldermonitor
Wakker Dier houdt sinds 2015 het aantal aanbiedingen voor vlees en vleesvervangers bij van twaalf supermarktconcerns. Op dit moment zijn dat Albert Heijn, Aldi, Coop, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Picnic, Plus, Spar en Vomar.