Het onderzoek gaat nader in op de vraag hoe bedrijven met hun kernactiviteiten, een bijdrage kunnen leveren aan de economische, ecologische en sociale vooruitgang van de lokale of wereldeconomie. In deze tijd waarin het vertrouwen van burgers in het bedrijfsleven verder daalt, en bewegingen als Occupy ontstaan, is het bepalen en actief communiceren van de echte maatschappelijke bijdrage van een bedrijf essentieel.
“Dit onderzoek leidt tot een belangwekkende dialoog over de rol van het bedrijfsleven bij het creëren van een betere samenleving,” aldus Barry Salzberg, Global CEO van Deloitte. “Wij denken dat het mogelijk is deze maatschappelijke doelstelling te integreren in de kernactiviteiten, besluitvorming en identiteit van een onderneming. En omgekeerd kunnen ondernemingen inspireren tot positieve economische, milieutechnische en sociale veranderingen”
Nieuwe leiders
Recent onderzoek van Deloitte Nederland onder marketeers en inkopers naar het toenemende belang van integratie van duurzaamheid bij bedrijven ondersteunt deze visie. Uit dit onderzoek blijkt dat 88% van de respondenten meent dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt. 43% van de leiders in Inkoop en 50% van de leiders in Marketing is intrinsiek gemotiveerd op het gebied van duurzaamheid en ziet hier kansen in. “Uit het onderzoek blijkt dat er een verandering van leiderschap nodig is”, aldus Anneke Sipkens director Sustainability & Innovation bij Deloitte Nederland. “Er is een nieuw type leider aan het ontstaan die persoonlijke verantwoordelijkheid, bedrijfsverantwoordelijkheid én maatschappelijke verantwoordelijkheid op één lijn brengt en daarmee richting geeft aan de organisatie.”
Visie Millenniumgeneratie
Deze nieuwe leiders zullen ontstaan uit de Millennium generatie. Uit internationaal onderzoek met 1.000 Deloitte medewerkers geboren na 1981 is gevraagd wat de rol van Business in Society zou moeten zijn. Hiervan denkt 92% dat het succes van een onderneming niet slechts moet worden afgemeten aan de winstcijfers, maar dat innovatie en maatschappelijke ontwikkelingen de belangrijkste doelstellingen zouden moeten zijn. “De jongere generatie wil werken voor bedrijven die er toe doen. Voor bedrijven die een duidelijke bijdrage leveren aan de maatschappij. De tijd dat jongeren alleen nog maar gaan voor het geld is echt voorbij”, vervolgt Sipkens.