Sander Haas, van 1.000.000 druppels-initiatiefnemer Asito: ‘Het project 1.000.000 druppels zet zich in om een miljoen Nederlanders duurzamer te maken. Dat kunnen we pas goed doen als we weten waar de gemiddelde Nederlander nu staat. Als we weten wat houding, kennis en gedrag zijn, kunnen we de acties van 1.000.000 druppels hierop afstemmen.’

Het onderzoek staat open voor iedereen. Via de partners van 1.000.000 druppels en (social) media wordt iedereen uitgenodigd deel te nemen aan het onderzoek. Onder de deelnemers worden duurzame prijzenpakketten verloot. Naast een aantal duurzaamheidspakketten, is de hoofdprijs is een iPad2.

‘We hebben vanuit 1.000.000 druppels toegang tot heel veel mensen.’ Vertelt Haas. ‘Een groep partners neemt het voortouw in dit onderzoek en zal de uitkomsten ook gebruiken om duurzaamheid in hun eigen organisatie beter te laten landen. We mikken op een paar duizend respondenten. Een steekproef waarmee we een goed beeld kunnen krijgen van de onderwerpen waar 1.000.000 druppels de meeste inpact kan hebben.’

Via www.nationaalduurzaamheidsonderzoek.nl kunnen mensen in ongeveer 15 minuten het onderzoek invullen en zo kans maken op een van de prijzen. De enqu(ee)te zal tot het eind van dit jaar open staan. In januari worden de resultaten geanalyseerd en bekend gemaakt.

Over 1.000.000 druppels

1.000.000 druppels heeft tot doel om voor eind 2012 een miljoen mensen bewuster te maken van hun eigen rol in duurzaamheid. Het project laat zien dat kleine dingen die mensen thuis kunnen doen een groot verschil kunnen maken als maar voldoende mensen meedoen. Via een wekelijkse duurzame tip, de Druppel van de Week, worden deelnemers gestimuleerd om stil te staan bij duurzaamheid. Circa 300 organisaties zijn al partner van 1.000.000 druppels. Zij bereiken inmiddels meer dan 360.000 mensen. Partnerorganisaties sturen de Druppel van de Week door naar hun medewerkers. Zij maken zo hun organisatie duurzaam van binnenuit. Tevens kunnen zij via de website van het project, www.eenmiljoendruppels.nl, hun eigen duurzame acties wereldkundig maken. Organisaties kunnen zich via de site gratis aanmelden.