De hogere scores zijn waargenomen in bijna alle segmenten van de modesector. Opmerkelijk is dat ook designermerken als Gucci, Louis Vuitton and Alexander McQueen in 2011 hun beleid voor mens en milieu steeds beter toelichten, waar designermerken traditioneel lager scoren dan gemiddeld. Daarnaast is het opvallend dat er voor maar liefst 8 op de 10 Scandinavische merken online een verantwoording staat.

RankaBrand.nl oprichter Niels Oskam verklaart: “Doordat in de modesector het MVO-beleid en de prestaties verbeteren zijn de bedrijven in toenemende mate bereid om openheid te geven. Dat doen de modemerken op hun site met bijvoorbeeld maatschappelijke jaarverslagen of via de scorekaarten op Made-By.org. Die informatie zetten wij op een rijtje, zodat consumenten voor de meest verantwoorde merken kunnen kiezen.”

Oskam is blij met de groei in transparantie, maar waarschuwt ook dat er nog veel moet gebeuren. “Grote groeicijfers zie je vaak binnen nieuwe markten, waar de mogelijkheden eindeloos zijn. In verantwoord ondernemen is dan ook nog veel meer groei mogelijk, tot aan het punt dat alle merken aantonen dat hun kleding onder menswaardige omstandigheden wordt gemaakt en zonder schade aan milieu of klimaat. Daar zijn we nog lang niet.”