Rotterdam The Hague Airport (RTHA), Rotterdam the Hague Innovation Airport (RHIA), Hamburg Airport (HAM) en Hamburg Aviation zijn een samenwerking gestart om een waterstofvliegroute tussen beide luchthavens te realiseren. Dat werd op 21 juni aangekondigd tijdens de Paris Air Show.
De twee luchthavens en de twee daarbij behorende innovatie stichtingen ambiëren om in 2026 de eerste vlucht op waterstof tussen Hamburg en Rotterdam te kunnen faciliteren. Het memorandum of understanding (MoU) omvat ook een bredere samenwerking om waterstofinfrastructuur te ontwikkelen en bij te dragen aan de totstandkoming van relevante industriestandaarden. Met 2026 als richtdatum voor de eerste vlucht op een waterstofvliegroute tussen Hamburg en Rotterdam, streven de partijen naar commerciële vluchten tussen RTHA en HAM in de toekomst.
Naast waterstoftechnologie moedigt de overeenkomst samenwerking aan op andere gebieden zoals gedigitaliseerde luchthavens en luchtvaart, duurzame energieproductie, infrastructuur, geavanceerde training en slimme luchthaventechnologie. Het MoU omvat daarbij ook het verdiepen van technische samenwerking op het gebied van duurzame luchthavenexploitatie, waar zowel RTHA als HAM de afgelopen jaren belangrijke vooruitgang hebben geboekt.
„We hebben hoge ambities als het gaat om het verduurzamen van onze luchthaven en het bijdragen aan een duurzamere luchtvaart“, zegt Wilma van Dijk, CEO van Rotterdam The Hague Airport. „Door innovatie en onze expertise met betrekking tot luchtvaartkennis, technologie en ondersteuning te delen, wordt er door de betrokken partijen op een unieke manier samengewerkt aan het versnellen van de energietransitie in de luchtvaartsector. We zijn dan ook ontzettend trots onderdeel te mogen uitmaken van deze samenwerking waarbij we de eerste waterstofvlucht tussen Rotterdam en Hamburg gaan faciliteren.“
De luchthaven gelooft dat de introductie van waterstofvluchten naar Hamburg een belangrijke mijlpaal zal zijn in de overgang naar duurzamere luchtvaart. Het zal niet alleen zorgen voor lagere emissies, maar ook dienen als een stimulans voor verdere innovaties op het gebied van groene luchtvaart.