Nederlandse biersector verduurzaamt in hoog tempo

De biersector is transparant over verantwoord ondernemen. Grote merken als Heineken, Jupiler en Bavaria publiceren jaarlijks hun duurzaamheidsverslag op de bedrijfswebsites. Daarin worden forse verbeteringen gerapporteerd. Zo verminderde Grolsch de CO2-uitstoot per gebrouwen biertje met bijna 30% in de afgelopen twee jaar. Voor Jupiler, Dommelsch en Hertog Jan is het gemiddeld waterverbruik per biertje in de afgelopen twee jaar met bijna 20% verminderd.

Heineken geen voorloper

Heineken, waar ook de merken Amstel en Brand bier onder vallen, heeft duidelijke ambities om het verbruik energie- en water terug te dringen, en is daarin ook redelijk succesvol. Maar op geen enkel onderdeel is de marktleider de beste. Hierdoor vallen Heineken, Amstel en Brand bier buiten de top 5.

Toch nog verbeterpunten

Er zijn ook verbeterpunten voor de bierbrouwers. In de sector ontbreken duidelijke doelstellingen voor het verminderen van de absolute uitstoot van broeikasgassen. Ook laten de meeste bierbrouwerijen geen concreet beleid en resultaten laten zien op het gebied van het gebruik van milieuvriendelijke grondstoffen. Gulpener en Grolsch vormen hierop de enige uitzondering.

Over Rank a Brand

Op www.rankabrand.nl kunnen consumenten makkelijker kiezen voor merken en bedrijven met een transparant beleid voor het milieu, het klimaat en arbeidsomstandigheden. Transparantie is volgens Rank a Brand een essentieel onderdeel van duurzaamheid, omdat de consument anders nooit een verantwoorde keuze kan maken. Ruim 750 merken zijn inmiddels beoordeeld, in de categorieën kleding, elektronica, auto’s, travel, telecom, media, websites en nu ook eten&drinken. Oprichter Niels Oskam is binnen een jaar na oprichting van Rank a Brand de ‘Duurzame 100’ van Trouw binnengekomen op plek 92.