Krachten bundelen
Om de CO2-uitstoot van het transport van de drie bedrijven te reduceren is samen met afnemers van H.J. Heinz en van FrieslandCampina Benelux gekeken hoe er gecombineerd geleverd kan worden. Door een zogenoemde ‘cross-dock’ structuur, kunnen de leveringen van FrieslandCampina en H.J. Heinz efficiënt worden uitgewisseld en gecombineerd. FrieslandCampina Benelux distribueert in dit samenwerkingsverband ondermeer de merken Chocomel, Fristi, Friesche Vlag, Appelsientje, DubbelFrisss en Extran. H.J. Heinz Benelux distribueert ondermeer de merken Heinz, Honig, Brinta, Wijko en de Ruijter.
Minder vrachtwagens aan de deur, minder files op de weg
Afnemers die minder dan een volle wagen bestellen, worden sinds medio april 2011 volgens deze nieuwe structuur beleverd. Hierdoor neemt het aantal gereden kilometers op jaarbasis af. Tevens komen er door het samenvoegen van leveringen minder vaak vrachtwagens aan de deur.
Deze nieuwe ladingcombinatie betekent op jaarbasis ruim 3.000 vrachtwagenbewegingen minder, wat de drukte op de Nederlandse wegen helpt te verminderen. Tevens leidt dit initiatief tot aanzienlijk minder kilometers transport, waardoor er ruim 90.000 Kilogram CO2 per jaar bespaard wordt. Dit komt overeen met een CO2 reductie van ruim vijf procent, dus reeds een kwart van de totaal beoogde twintig procent reductie.
De groene voorhoede
FrieslandCampina Benelux, Heinz Benelux en Nabuurs zijn in 2010 als koplopers binnen de sector onderscheiden met de Lean & Green Award. Deze Award wordt uitgereikt door het programma ‘Duurzame Logistiek’ van Connekt. Het doel van dit programma is om de koplopende bedrijven in goederenlogistiek te ondersteunen de CO2-uitstoot van de logistieke keten in Nederland in vijf jaar tijd met minimaal twintig procent terug te dringen.