Hiervoor is onder 3.700 consumenten en 200 medewerkers/directeuren van retail, Out of Home-bedrijven en A-merkfabrikanten een enquête afgenomen. Bovendien is de mening gevraagd van 33 CEO’s van in Nederland gevestigde retailers, Out of Home-bedrijven en agrifoodbedrijven.
Positie van de consument
Aan consumenten is gevraagd wat zij belangrijk vinden bij de aankoop van voedingsmiddelen. Ook is de invloed van de omgeving onderzocht, zowel de fysieke (zijn duurzame voedselproducten beschikbaar in de winkels?) als de sociale omgeving (is duurzaamheid de maatschappelijke norm?). Ook de invloed van gewoontegedrag is onderzocht. Gekeken is naar factoren die het onbewuste gedrag van de consument sturen – de meeste keuzes worden immers onbewust gemaakt – en naar bewust gedrag: wat zeggen mensen te weten over duurzaam voedsel en is er behoefte aan meer kennis hierover?
Mogelijkheiden voor bedrijven
Aan bedrijven is gevraagd welke maatregelen ze nemen om consumenten beter in staat te stellen duurzaam voedsel te kopen en welke factoren daarbij van invloed zijn. Zien ze duurzaamheid als een kans of als een bedreiging? En in welke mate is duurzaamheid onderdeel van de missie en doelstellingen van de onderneming? Wat drijft hen? Ook zijn vragen gesteld over de bedrijfscultuur om van daaruit strategieën voor verdere verduurzaming af te leiden.
Confrontatie
De Voedselbalans geeft daarmee inzicht in de houding en de voornemens van consumenten wat betreft de aankoop van duurzaam voedsel. Deze worden geconfronteerd met de daadwerkelijke aankopen. Ook worden ze vergeleken met de inspanningen die bedrijven zeggen te plegen om consumenten te stimuleren meer duurzaam voedsel te kopen.
Van daaruit worden de mogelijkheden in beeld gebracht voor verandering, met name voor het bedrijfsleven dat actief is in de voedingsmiddelenketen, maar ook voor maatschappelijke organisaties en de overheid. De eerste voorlopige resultaten zijn al besproken met de verschillende actoren. Het consortium zal begin mei de resultaten en conclusies aanbieden aan de opdrachtgever, het ministerie van EL&I.
Consortium
Het consortium dat de Voedselbalans opstelt staat onder leiding van Wageningen UR (University & Research Centre). Daarnaast maken het Food Service Instituut Nederland (FSIN), het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) en het Food Industry Centre (FIC) onderdeel uit van het consortium.