Uit verkoopgegevens van NielsenIQ met betrekking tot 13 Europese landen blijkt dat de verkoop van plantaardige voedingsmiddelen in 2022 met 6% is gestegen – en met 22% sinds 2020 – tot 5,7 miljard euro. De wereldwijde verschuiving naar plantaardige voeding heeft een revolutie teweeggebracht in de voedingsindustrie, waarbij grote voedingsproducenten en detailhandelaren de verandering omarmen. In Europa is de verkoop van plantaardige voedingsmiddelen in de detailhandel de afgelopen jaren sterk gestegen doordat nieuwe producten en innovaties op de markt zijn gekomen, waardoor meer consumenten een nieuwe generatie plantaardig vlees, zeevruchten, eieren en zuivelproducten kunnen kopen die qua smaak, prijs en gemak kunnen concurreren met dierlijke producten.
Voor het Good Food Institute Europe analyseerde NielsenIQ de gegevens voor 13 Europese landen – Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje, Zweden en het VK – om de omvang en de groei van de consumentenmarkt op het gebied van plantaardige voedingsmiddelen van 2020 tot 2022 te berekenen.
Om de verkoopprestaties van plantaardige categorieën in 2022 in de juiste context te plaatsen, is het belangrijk rekening te houden met de unieke macro-economische omstandigheden als gevolg van de aanhoudende oorlog in Oekraïne, de spanningen in de wereldhandel en de inflatie. Hoewel de groei van de consumentenmarkt voor plantaardige voedingsmiddelen in 2022 afnam in vergelijking met 2021, bleven zowel de verkoop in euro’s als de verkoop per stuk groeien, waaruit blijkt dat de consumenten ondanks deze uitdagingen een aanzienlijke belangstelling hebben voor deze producten.
Plantaardige voedingsmiddelen zijn in Nederland een markt van 411,4 miljoen euro
De Nederlandse consumentenmarkt voor plantaardige voedingsmiddelen is de zesde grootste in Europa. Maar Nederlandse consumenten hebben de hoogste consumptie van plantaardige voedingsmiddelen per inwoner. Dit is in lijn met de algemene verkooptrends in Nederland, waar de verkoop van plantaardige voedingsmiddelen tussen 2020 en 2022 met 9% groeide tot 441,4 miljoen euro. Plantaardig vlees (vleesvervangers) is de meest volwassen categorie van plantaardige producten in Nederland, hoewel de verkoop hiervan in 2022 daalde. De marktwaarde van plantaardige melk blijft stijgen, met een groei van 14% tussen 2020 en 2022. Een van de minst ontwikkelde, maar snelst groeiende categorieën is plantaardige kaas.
Duik in het verslag om een duidelijker beeld te krijgen van de Nederlandse consumentenmarkt voor plantaardige voedingsmiddelen en hoe plantaardige voedingsmiddelen groeien ten opzichte van dierlijke voedingsmiddelen.