Albert Heijn gaat met legpluimveehouders voor het ei-assortiment samenwerken binnen Beter voor Natuur & Boer. Samen met hen maakt Albert Heijn langlopende afspraken over het verbeteren van dierenwelzijn, natuur en het verdienmodel van de boer. De eieren uit Beter voor Natuur & Boer liggen in het najaar van dit jaar in de winkels.
Samenwerking met pluimveehouders
Albert Heijn heeft met 450 melkveehouders, 100 varkenshouders, 200 pluimveehouders en 360 groente- en fruittelers in Nederland al een exclusieve samenwerking. Hier komen nu pluimveehouders van legkippen bij. De inhoud van Beter voor Natuur & Boer is gezamenlijk met de boeren en telers ontwikkeld, specifiek per keten. Ook de eieren van Albert Heijn gaan uit Beter voor Natuur & Boer-samenwerkingen komen.
“Al jaren werken wij samen met partners en leggen we samen de lat hoog als het gaat om duurzaamheid en samenwerking in de keten. Voor de extra inspanningen die daarvoor nodig zijn, betalen wij de boeren en telers extra. Dat biedt hen zekerheid en continuïteit zodat ze kunnen investeren in hun bedrijven en zo verdient iedereen in de keten een gezonde boterham, nu en in de toekomst. Ik ben blij dat we nu ook met legpluimveehouders toegaan naar deze samenwerking”, legt Constantijn Ninck Blok, directeur logistiek & keten bij Albert Heijn, uit.
Witte kippen, witte eieren
De pluimveehouders binnen Beter voor Natuur & Boer gaan witte kippen houden die witte eieren leggen. Deze kippen eten minder waardoor ze een relatief lagere CO2-uitstoot hebben. Voor het creëren van meer biodiversiteit op het erf wordt de uitloop kruidenrijk ingezaaid en wordt extra beplanting aangelegd. Hiervoor vergoedt Albert Heijn de kosten. In de stallen leven minder kippen, waardoor ze 15% meer ruimte hebben om te scharrelen.
Verdienmodel voor legpluimveehouders
Een belangrijk onderdeel van Beter voor Natuur & Boer is het verdienmodel. Met de pluimveehouders van legkippen ziet het verdienmodel er tweeledig uit: een open kostprijs (50%) en een marktprijs (50%) en is er een minimaal gegarandeerd inkomen op basis van het openprijsmodel. Daarnaast betaalt Albert Heijn voor alle investeringen die zij doen in verduurzaming.
De eieren liggen in het najaar van 2023 in het assortiment en zijn herkenbaar aan het Beter voor Natuur & Boer logo op het eierdoosje.