Johan van Marle, 47 jaar oud, nam de groentewinkel van zijn ouders in Kampen over en bouwde het familiebedrijf om tot een onderneming met 300 werknemers en tientallen miljoenen aan omzet. Hij werd marktleider in Nederland op het gebied van kant-en-klare maaltijden. In een interview met RTV Oost vertelt Johan hoe het bedrijf zo enorm is gegroeid.
De evolutie van het familiebedrijf
Het verhaal begon in 1830 toen zijn overgrootouders aardappelen en groenten begonnen te telen in Kampen. Het bedrijf evolueerde van deur-tot-deurverkoop tot een groentewinkel en verder tot het aanbieden van ingeblikte en panklare groenten. Johan nam op 23-jarige leeftijd de zaak van zijn ouders over en had de ambitie om niet tot zijn 65ste in een winkel te staan.
Innovatie in de winkel
In de winkel introduceerde Johan een open keuken waar een chef-kok verse maaltijden bereidde voor verkoop. Dit liep goed en de vraag naar bezorging volgde snel. Daarnaast begon het bedrijf met catering voor evenementen. Tijdens de coronapandemie viel de cateringtak echter weg en besloot Johan zich volledig te richten op de maaltijdbezorging. In 2018 verkocht hij de groentewinkel en richtte hij zijn aandacht volledig op het bedrijf Uitgekookt.
Explosieve groei en samenwerking
Vanuit een groot bedrijfspand in IJsselmuiden, waar 300 medewerkers werken, worden dagelijks 30.000 kant-en-klare maaltijden bezorgd door heel Nederland. Het bedrijf werkt samen met tv-kok Rudolph van Veen, die helpt bij het bedenken van nieuwe gerechten. Het bedrijf maakte een snelle groei door, vooral sinds het begin van de coronapandemie.
Marktonderzoek en strategie
Johan deed ongeveer zeven jaar geleden marktonderzoek naar de bezorging van kant-en-klare maaltijden en ontdekte een enorme potentiële markt. Hij besloot zich te onderscheiden door vers, gezond en lekker eten aan te bieden. De groei van het bedrijf tijdens de pandemie kwam niet als een verrassing, omdat het al verder was ontwikkeld dan veel concurrenten.
Toekomstplannen en groeidoelstellingen
Het bedrijf blijft groeien en zich ontwikkelen, met als doel dit jaar een groei van 40 procent te realiseren. Stilzitten is geen optie, want het bedrijf moet concurrerend blijven. Johan kijkt ook al stiekem naar uitbreiding naar het buitenland, bijvoorbeeld naar Duitsland en België.
Intrinsieke motivatie en ondernemerschap
Het ondernemerschap zit diep geworteld in Johan en zijn familie. Zijn motivatie om te slagen komt voort uit de wens om Nederland gezonder te laten eten, en niet uit geldgedrevenheid. Hoewel de omzet van de groentewinkel destijds voldoende was om een goed inkomen te genereren, zocht Johan naar een grotere uitdaging.
Gezond eten voor iedereen
Uitgekookt streeft ernaar om gezonde, verse en smakelijke maaltijden toegankelijk te maken voor iedereen. Door te kiezen voor kwaliteit en gemak heeft het bedrijf een niche in de markt gevonden en een trouwe klantenkring opgebouwd. De maaltijden bieden een uitkomst voor drukke gezinnen, ouderen en iedereen die op zoek is naar een gezonde en lekkere maaltijd zonder zelf te hoeven koken.
Het belang van aanpassingsvermogen en innovatie
De groei en het succes van Uitgekookt illustreren het belang van aanpassingsvermogen en innovatie in het ondernemerschap. Johan heeft bewezen dat het mogelijk is om een traditioneel familiebedrijf te transformeren tot een moderne onderneming door in te spelen op veranderende marktbehoeften en te investeren in nieuwe technologieën en ideeën.
De volgende generatie ondernemers
Terwijl Johan en zijn vrouw al stiekem kijken naar uitbreiding naar het buitenland, blijven ze zich inzetten voor het succes van Uitgekookt en het gezonder maken van Nederland. Het bedrijf blijft groeien en evolueren, en het is waarschijnlijk dat de volgende generatie van de familie Van Marle net zo gedreven en gepassioneerd zal zijn over ondernemerschap en het leveren van kwaliteitsproducten en -diensten aan hun klanten.