Het Forest Stewardship Council-keurmerk (FSC) geeft de zekerheid dat het hout, dat als grondstof voor het papier wordt gebruikt, afkomstig is uit verantwoord beheerde bossen. De FrieslandCampina merken die vanaf 2011 in duurzame kartonnen verpakkingen met het FSCkeurmerk zullen verschijnen zijn: Campina, Chocomel, Fristi, Optimel, Vifit, Goedemorgen!, Mona, Friesche Vlag koffiemelk en houdbare melk, Zuiver Zuivel, CoolBest, DubbelFrisss en Taksi. ‘Wij zijn er trots op dat wij met onze leveranciers afspraken hebben kunnen maken dat wij op korte termijn het karton van al onze drankverpakkingen kunnen verduurzamen en
certificeren’, vertelt Patrick Reekmans, Managing Director van FrieslandCampina Benelux. Verantwoord bosbeheer
De Forest Stewardship Council is wereldwijd dé organisatie die zich inzet voor verantwoord beheer van bossen, zodat economische, ecologische en sociale belangen in balans zijn. Het karton van Tetra Pak voor de Appelsientje-verpakkingen is voornamelijk afkomstig van hout uit zorgvuldig beheerde bossen in Scandinavië. Dankzij het FSC-beheer blijft de biodiversiteit in het bos in stand en kan er tegelijkertijd voldoende hout geoogst worden. Consumenten herkennen de duurzame verpakkingen in het winkelschap aan het FSC-logo.
Dichtbij de Natuur
Appelsientje zal nog dit jaar al haar kartonnen verpakkingen voorzien van het FSC-keurmerk zodat klanten weten dat ze met Appelsientje een duurzame keuze maken. ‘Dat de sappen nu ook verpakt zijn in FSC-gecertificeerd karton, past goed bij Appelsientje’, aldus Reekmans. Bijna 90 procent van de Appelsientje-verpakkingen zijn van karton.
Groeiend bewustzijn
Tetra Pak is een van de belangrijke leveranciers van de verpakkingen van FrieslandCampina. ‘We zijn verheugd dat een aansprekende organisatie als FrieslandCampina als eerste in Nederland met ons op grote schaal overgaat op FSC-karton. Dit is een bewijs dat er een almaar groeiend besef is van het belang van duurzame, hernieuwbare grondstoffen. De zichtbaarheid van het FSC-keurmerk op de merken van FrieslandCampina zal zeker bijdragen aan het bewustzijn onder consumenten’, aldus Magda Buelens, Environment Director Tetra Pak Benelux.