SBI Benelux en GSES werken samen om klanten de mogelijkheid te bieden om duurzame perceptie aan duurzame feiten te toetsen. Dit werd bekendgemaakt tijdens het Launch Event van de Sustainable Brand Index 2023 afgelopen week.
SBI, dat onderzoek uitvoert onder consumenten waarin duurzaamheid, branding en communicatie van consumentenmerken in kaart worden gebracht, kondigde vorig jaar het ‘Performance project’ aan. In dit project werd onderzocht of SBI ook een oplossing voor feitelijke duurzaamheidsdata wilde gaan brengen naar hun klanten daarvoor is nu de beslissing genomen: SBI gaat voor fact-based metingen werken met partner GSES.
GSES ondersteunt private en publieke organisaties om betrouwbare, maatschappelijk verantwoorde keuzes te maken. Met het GSES system is het mogelijk om duurzame prestaties van de eigen organisatie, leveranciers of fysieke producten te meten en onafhankelijk te laten verifiëren om verbeteringen aan te brengen en te rapporteren aan stakeholders. In Nederland bedient GSES onder andere vooraanstaande financiële instellingen, retailers en semi-publieke instanties. GSES meet op basis van internationaal geaccepteerde standaarden en normen en laat alleen onafhankelijk geverifieerde data zien.
“Wij zijn ontzettend blij met deze samenwerking en gaan met SBI de handen ineen slaan om nog meer impact te maken in het gezamenlijke ecosysteem!” Aldus Kelly Ruigrok, CEO van Global Sustainable Enterprise System (GSES).
Het doel van SBI is om de waarde van duurzame branding te benadrukken en het bewustzijn hiervan te vergroten. De Sustainable Brand Index™ is een onafhankelijke studie die bedrijven tools geeft om het duurzaamheidswerk vooruit te helpen door middel van branding en communicatie.
Met de aangekondigde samenwerking beogen SBI en GSES gezamenlijke klanten de mogelijkheid te bieden een onafhankelijk, feitelijke onderzoek te doen, op basis van de bewezen GSES methodiek, naar de bevindingen die naar voren komen uit het consumentenonderzoek van SBI.
Annemarije Tillema, Country Director SBI Benelux over de samenwerking: “Ik ben ontzettend blij dat we organisaties een stap verder kunnen helpen door de GSES diensten ook aan te kunnen bieden via SBI. Hierdoor worden hiaten zichtbaar tussen hetgeen organisaties daadwerkelijk presteren op het gebied van hun duurzaamheid en datgene wat ze naar externe stakeholders communiceren. Dit is een stap voorwaarts in de acceleratie van urgente transities waarin we ons bevinden. We kijken in Nederland alsook in alle andere landen waar het SBI-onderzoek wordt uitgevoerd, met veel enthousiasme en vertrouwen uit naar de samenwerking met Kelly en haar team.”
Foto: Kelly Ruigrok en Annemarije Tillema met moderator Harm Edens in gesprek tijdens het Launch Event.