Dagelijks bezoek ik de snoepautomaat om de kloof van middagboterham naar aardappels met een KitKat te overbruggen. Groot was mijn schrik toen dochterlief mij er op wees dat deze gewoonte het welzijn van orangoetangs op het spel zette. Fabrikant Nestlé kapt regenwoud voor de benodigde palmolie. Ter onderstreping viel een wreed YouTube-fi lmpje in m’n inbox. Hoe opgelucht was ik toen Nestlé beterschap beloofde en ik mijn suikershot als steunaankoop voor een betere wereld mocht inboeken. Dit incident staat niet op zich. Maatschappelijke organisaties boekten recent succes bij aanvaringen.
De Groene Sint beet de spits af, Philips gaf aan dat een nummer 3- positie op de Greenpeacelijst van groenste fabrikanten niet genoeg was en BP kreeg te maken met een grilliger vorm van kritiek: sociale media. Meest opvallendste campagne betrof Wakker Dier tegen de kiloknallers van C1000: voor prijsstunten met vlees betaalt het dier de prijs. Niet het dierenwelzijn lag onder vuur, maar factoren die dat in gevaar zouden kunnen brengen. Het onderstreept de toenemende noodzaak van duurzaamheid. Dat is goed nieuws. Voor de gemoedsrust van mijn dochter, mijn snackpatroon en de orang-oetangs.
Rob van Tilburg, adviseur duurzaam ondernemen bij DHV