Als bedrijf krijg je altijd met klanten te maken, in welke branche je ook zit en wat je ook doet. Of je nu een product of dienst aanbiedt, zonder klanten ben je natuurlijk nergens. Daarom is het ook zo belangrijk om klanten tevreden te houden. Maar wat nu als je eigenlijk niet weet of je klanten wel of niet tevreden zijn met jouw product of bedrijf? In dit artikel geven we je 3 tips voor het peilen en het verbeteren van de klanttevredenheid!
1. Stuur een enquête rond
Als je wil weten of jouw klanten tevreden zijn over je product of dienst, is de beste manier om hierachter te komen om het ze simpelweg te vragen. Veel bedrijven zetten enquêtes uit om erachter te komen wat hun klanten vinden van hun producten of diensten, maar ook om uit te vinden hoe ze de klantenservice ervaren of hoe ze het bedrijf in het algemeen zien. We raden je wel aan om deze enquête uit te zetten via een onderzoekspanel. Op enqueteplein.nl vind je een lijst van goede panels. Mensen die de vragenlijst invullen krijgen hier dan namelijk een beloning voor. Hierdoor is de kans groter dat ze de tijd nemen voor de enquête en hem serieus invullen. Er zit dus wel een kostenplaatje aan, maar de informatie die je ermee verzamelt is het dubbel en dwars waard.
2. Geef je klanten af en toe een cadeautje
Iedereen vindt het leuk om eens iets te krijgen, dat geldt dus zeker ook voor jouw klanten. Jij verdient als bedrijf geld aan hen, dus willen ze er ook wel eens wat voor terug krijgen. Verzin af en toe een leuke aanbieding of een andere actie. Hiermee kun je nieuwe klanten aantrekken, maar je kunt ook je bestaande klanten tevreden houden door hen af en toe een presentje aan te bieden. Het beste is om klanten persoonlijke kortingen of acties te bieden, zodat ze zich gehoord en persoonlijk benaderd voelen.
3. Zorg dat je blijft communiceren
Als er iets is dat de klanttevredenheid omlaag kan brengen, dan is het wel slechte of onduidelijke communicatie vanuit een bedrijf. Zorg dus dat je dit goed aanpakt en dat je kritiek of feedback op dit gebied erg serieus neemt. Blijf je klanten regelmatig om feedback vragen, zowel via enquêtes als op een meer directe manier. Dit kun je bijvoorbeeld doen met embedded tools voor je website. Hiermee krijgen klanten als ze op de website zijn al de vraag om iets te beoordelen, bijvoorbeeld de service of de gebruiksvriendelijkheid van de website.