Nederlanders worstelen met hun bijdrage aan een beter klimaat. Maar liefst zes op de tien Nederlanders maken zich zorgen over klimaatverandering en een meerderheid van 80 procent meent dat we duurzamer moeten leven om de planeet voor volgende generaties goed achter te laten. Ondanks dit bewustzijn, is de Nederlandse burger terughoudend met duurzame alternatieven wanneer zij het gebruik daarvan voelen in hun portemonnee. Dat resulteert in kleine stappen bij het integreren van duurzaamheidsmaatregelen in het dagelijks leven.
Dit en meer blijkt uit de eerste Monitor Duurzaamheid van ABN AMRO, een elk kwartaal terugkerend onderzoek dat de bank met onderzoeksbureau PanelWizard uitvoert onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder. Deze Monitor meet de mate waarin de burger duurzaamheid in zijn leven opneemt en heeft als doel om vast te stellen wat nodig is om bij de Nederlandse consument verandering teweeg te kunnen brengen. Op basis van deze inzichten doet ABN AMRO zes aanbevelingen voor het bedrijfsleven om de perceptie van duurzaamheid bij consumenten positief te kunnen veranderen.
ABN AMRO stelt dat bedrijven moeten afstappen van het idee dat consumenten bereid zijn duurzamer te leven uit overtuiging. “Gemak, prijs, fun, gezondheid en imago zijn minstens zo belangrijk. Het is de combinatie van factoren die een duurzaam product aantrekkelijk maakt. Als het aan consumenten ligt, mag het dan zelfs iets meer kosten.”, aldus Franka Rolvink Couzy, hoofd Sector Research van ABN AMRO. “Dit verklaart de worsteling van de burger, bij de overstap naar duurzame alternatieven.”
Nederlander neemt vooralsnog alleen kleine stappen in duurzaamheid
Kleine veranderingen als het licht uitdoen in een lege ruimte, afval scheiden en de fiets pakken voor korte afstanden, doet de Nederlander ruimschoots. Ook doucht ruim 80 procent korter en staat de verwarming bij 83 procent een graadje lager als er ook een trui of een paar sloffen kan worden aangetrokken. Echter, het overgrote deel van de ondervraagden laat zich weerhouden om duurzame maatregelen te nemen door de kosten die hiermee gemoeid zijn. Dat is jammer, zeker gezien het feit dat de meerderheid van de ondervraagden erop rekent dat een volgende generatie serieuze problemen ondervindt van de uitstoot die zij – de huidige generatie – veroorzaken en zich hier ook zorgen over maakt. Zodra de kosten op termijn weer worden terugverdiend is de consument meer geneigd in duurzaamheid te investeren.
Duurzaamheid moet gemak brengen
Grotere maatregelen die een positieve milieu-impact hebben – zoals zonnepanelen, het huren en delen van apparaten en autodelen – worden nauwelijks omarmd. Een belangrijke reden is volgens ABN AMRO het ongemak dat een duurzaam alternatief met zich meebrengt. Zo geeft een grote meerderheid van de Nederlanders nog de voorkeur aan het vliegtuig en de auto boven de trein. Slechts 10 procent neemt duurzaamheid volop mee bij hun keuze voor een vakantiebestemming. “De meeste mensen laten zich vooral leiden door de mores uit hun sociale omgeving. Als iedereen in de vriendenclub een leaseauto heeft, is de behoefte aan autodelen niet groot. Wanneer de omgeving wel uit vooral autodelers bestaat, moeten anderen uit groep goede redenen hebben om in de eigen auto blijven rijden”, zegt Rolvink Couzy. Met onze aanbevelingen willen we het bedrijfsleven bewust maken van de mogelijkheden die er zijn om de consument te helpen op weg naar een duurzaam leven.”