Van alle Nederlandse chocoladeletters is maar 15 procent met duurzaam geproduceerde cacao gemaakt. Dat zijn 3,5 miljoen letters op een totaal van circa 23 miljoen. In het Oxfam Novib rapport ” Eerlijk duurt het langst ” wordt duidelijk dat de grootste aanbieders van chocoladeletters weinig tot geen duurzame chocoladeletters verkopen. Maar 4 procent van de 2,5 miljoen chocoladeletters van Albert Heijn is duurzaam. Hekkensluiters HEMA, JAMIN en LIDL hebben helemaal geen duurzame letters in de schappen. Supermarktketen ALDI, de grootste verkoper van chocoladeletters in Nederland, staat op de laagste plaats. De kleine supermarktketens scoren het beste, gemiddeld 40 procent van de letters is gemaakt met duurzaam geproduceerde cacao.
Oxfam Novib directeur Adrie Papma: ” Wij vinden dat de chocoladefabrikanten en supermarkten in Nederland meer lef moeten tonen door meer duurzame cacao in te kopen en aan te bieden aan de consumenten. Grote chocolademerken als Verkade, Cadbury en Mars hebben deze stap al gezet. Als de vraag door bedrijven naar duurzaam geproduceerde cacao toeneemt dan krijgen de cacaoboeren in ontwikkelingslanden de kans op een zelfstandig bestaan.”
De publicatie van het rapport ” Eerlijk duurt het langst ” is de aftrap van de nieuwe Groene Sint -campagne die loopt tot 7 december. Via de website van de www.groenesint.nl kunnen consumenten winkels oproepen over te stappen op duurzame chocola. Het doel is dat ze in 2010 alleen nog maar eerlijke chocoladeletters verkopen met een duurzaamheidkeurmerk, zoals Max Havelaar.
Over Oxfam Novib
Mensen in ontwikkelingslanden moeten een zelfstandig bestaan kunnen opbouwen, het zelf kunnen doen. Om dit voor elkaar te krijgen, werkt Oxfam Novib samen met partnerorganisaties ter plaatse, donateurs, vrijwilligers, bedrijven, overheden, Oxfam-organisaties wereldwijd en andere ‘ambassadeurs van het zelfdoen’