Signify, de wereldleider in verlichting, ondersteunt Port of Antwerp, een van de belangrijkste havens in de wereld*, om haar duurzame doelstellingen te realiseren. Met de installatie van meer dan 1300 LED-armaturen van Signify, voorzien van het slimme verlichtingssysteem Interact City, zet Port of Antwerp volop in op Duurzaamheid en Veiligheid. Tegelijk wordt het havengebied een van de grootste Smart Regions in de wereld.
Port of Antwerp steekt de ambities niet onder stoelen of banken. In 2019 startte men het hele transitieproces om van het hele havengebied een duurzame en circulaire wereldhaven te maken, klaar voor een veelbelovende toekomst. De uitrol van 1300 geconnecteerde LED-armaturen van Signify zet deze ambities kracht bij.
“Port of Antwerp wil een voortrekkersrol spelen inzake duurzaamheid en circulariteit en daarom leggen we onze focus op strategische doelstellingen zoals Safety & Security, Operational Excellence, Duurzame Groei, Mobiliteit en Transitie“, zegt Peter Melis, Senior Technisch Manager Projecten van Port of Antwerp. “Met de introductie van de slimme LED-verlichting van Interact City kan Signify ons helpen om de daad bij het woord te voegen en om van Port of Antwerp een duurzame en slimme haven te maken.”
De 1300 LED-armaturen zijn allemaal voorzien van een dubbele connector. De eerste connector verbindt elke armatuur met elkaar en met het Interact City-platform van Signify – en dus met het Internet of Things. En dat biedt een pak voordelen. “In de eerste plaatst zorgt de omschakeling naar LED-verlichting voor een besparing tot meer dan 50%. Port of Antwerp opteerde dan wel voor een verhoging van het lichtniveau, maar dan nog daalt haar energiefactuur met meer dan 30%,” zegt Stefaan Note, Commercial Director bij Signify Belgium. “Door de verlichting te koppelen aan het platform van Interact City kunnen de beheerders van Port of Antwerp niet alleen alle lichten monitoren op het verbruik; ze zijn ook heel flexibel om de verlichting -geheel of gedeeltelijk- in één veeg op hun smart tablet te dimmen of zelfs uit te schakelen. Of gewoon dat extra licht geven waar het nodig is, bijvoorbeeld bij een speciale lossing of lading. En dat verhoogt dan weer de veiligheid.”
Maar er is meer. Via een tweede connector kunnen in de toekomst ook andere elementen zoals bijvoorbeeld wagen- of geluidsdetectie gemeten worden. “Het voordeel van dit systeem is dat het zowel inwisselbaar is en tegelijk ook een upgrade kan krijgen, allemaal afhankelijk van de toekomstige behoefte van de klant. We zijn dan ook bijzonder verheugd dat we Port of Antwerp hebben kunnen ondersteunen met deze slimme, duurzame en toekomstgerichte state-of-the-art lichttechnologie,” besluit Note.
* Met een totale containeroverslag van 238,5 miljoen ton in 2019 prijkt Port of Antwerp in de top vijftien van de belangrijkste wereldhavens.