Mars Wrigley heeft een belangrijke mijlpaal bereikt in haar inzet om verantwoorde cacao in te kopen. Vanaf 2023 zal 100% van de cacao die Mars Wrigley inkoopt voor haar fabrieken in Europa van verantwoorde herkomst zijn. Dit betekent dat Mars Wrigley een hoeveelheid duurzame cacao zal aankopen die gelijk is aan de hoeveelheden die in haar Europese productie worden gebruikt. Geliefde producten als M&M’s®, Mars®, Snickers®, Dove®/ Galaxy®, Maltesers® en Milky Way® zullen vanaf 2023 dan ook uit 100% verantwoorde cacao bestaan.
De overgang naar 100% verantwoorde cacao is een belangrijk onderdeel van Mars Wrigley’s Cocoa for Generations Strategie, die in 2018 werd opgericht met als doel een blijvende, positieve verandering in de hele waardeketen te bewerkstelligen voor toekomstige generaties. Het richt zich op de kritieke kwesties die moeten worden aangepakt om cacao telende families te laten floreren, om kinderen te helpen beschermen, bossen te behouden en het inkomen van boeren te verbeteren.
Benjamin Guilbert, Vice President Procurement bij Mars Wrigley Europe, CIS & Turkey, zegt hierover: Het bereiken van 100% verantwoorde cacao voor onze Europese fabrieken is een enorme mijlpaal voor Mars Wrigley. Cacao is essentieel voor onze wereldwijde chocolademerken en voor het levensonderhoud van naar schatting 350.000 cacaoboeren in onze toeleveringsketen. Als een van ’s werelds grootste inkopers van cacao hebben wij de verantwoordelijkheid om de boeren en gemeenschappen in onze waardeketen te ondersteunen.
Inge Jacobs, Senior Director of Human Rights and Social Impact, Mars Wrigley Global: ‘We weten dat er nog veel werk aan de winkel is, maar we zijn vastbesloten om in samenwerking met onze partners te blijven werken aan een moderne, inclusieve en verantwoordelijke waardeketen voor cacao – een keten waar het milieu wordt beschermd, de mensenrechten worden gerespecteerd en iedereen de kans krijgt om zich te ontplooien.’
In het laatste Cocoa for Generations update rapport dat op 18 september werd gelanceerd, staat dat Mars Wrigley goed op weg is om haar wereldwijde doelstelling te bereiken om tegen 2025 100% van haar cacao via haar Responsible Cocoa programma in te kopen en te traceren. Aan het einde van 2021 was 61% van de wereldwijde cacao afkomstig van het Responsible Cocoa programma, waarbij 44% van het wereldwijde aanbod getraceerd kon worden tot aan de grenzen van de boerderij vanaf het eerste aankooppunt.
De aankondiging werd gedaan bij de lancering van een unieke interactieve cacaotentoonstelling in Parijs, waar cacao wordt getoond van het telen van de bonen tot de nieuwste innovaties, ter promotie van het duurzaamheidsplan Cocoa for Generations.