Lidl heeft vandaag haar handtekening gezet onder de Corporate Power Purchase Agreement (cPPA) met ‘Zonneweide Haghorst’. Vanaf 2024 wordt de 100% Nederlandse groene stroom, afkomstig van het park, gebruikt voor de energielevering aan Lidl filialen door het hele land, de distributiecentra en het hoofkantoor van de supermarktketen. Door deze cPPA verdubbelt Lidl haar eigen energieopwekking. Door de 37.465 zonnepanelen die in het park liggen, wordt voor Lidl ruim 19.000MWh opgewekt dat gelijk staat aan het stroomverbruik van 7.705 huishoudens per jaar. Het gaat om een minimale samenwerking van 10 jaar.
Directeur bouw en vastgoed Lidl Nederland, Jan Bart Timmer: “Het maakt mij trots dat wij vandaag wederom een maatregel nemen om de CO2-uitstoot in de bedrijfsvoering te verminderen. Wij willen graag op een positieve manier bijdragen aan de energietransitie en stellen hierbij onze klimaatdoelen uit het SBTi centraal. Wij kijken niet alleen naar energiebesparing maar ook naar het vergroten van de eigen groene energieproductie. Deze Power Purchase Agreement is de volgende stap in de duurzame ambitie van Lidl en zijn wij een stap dichter bij het realiseren van ons doel; 100% duurzame en herleidbare energie.”
Lidl werkt toe naar de inzet van 100% duurzaam opgewekte energie. Sinds 2018 zijn alle Lidl filialen al gasloos en werd in 2021 de duurzaamste supermarkt van Nederland geopend: Lidl Zero Almere Oosterwold. Deze winkel is volledig CO2- en energie neutraal. In het omliggende zonnepark bij deze Lidl Zero zorgen 1.566 zonnepanelen voor de energieopwekking van het filiaal. Landelijk ligt er ruim 100.000m2 aan zonnepanelen op de daken van de Lidl filialen en distributiecentra. Omdat er een grens zit aan de uitbreiding ‘op eigen terrein’ worden alternatieven bekeken om duurzame energie levering te kunnen waarborgen. Park Haghorst is hier een concreet voorbeeld van.
Foto: Vlnr; Arnold Baas, Katharina Schiebel (beiden Lidl), Jelmer van der Wiel, Thijs van Oirschot (beiden Zonneweide Haghorst), Jan Bart Timmer, Chanan Schouten (beiden Lidl), Lodewijk Burghout (Zonneweide Haghorst) en Mike Dusseldorp (Ecorus)