100 conceptdenkers hebben een denktank opgericht om bedrijven te helpen innoveren en tegelijkertijd een wereldprobleem op te lossen via een andere manier van denken. Edward de Bono, Oliviero Toscani, Daan Roosegaarde, Thomas Rau, Miha Pogacnik, Verne Harnish, Alexander Klöpping, Fons Trompenaars, Annemarie van Gaal en Alexander Rinnooy Kan leggen op 1 juni een ei in het Amstel Hotel om tot een creatieve oplossing te komen. Het doel is 400 bedrijven succesvol te laten innoveren. Tegelijkertijd geven disruptors van deze tijd in Theater Carré hun geheimen bloot hoe je kunt innoveren én een wereldprobleem kunt oplossen, waaronder Bas van Abel (Fairphone), Kim Liebregts (Tesla Motors), Joris Beckers (Picnic) en Victor van Tol (Snappcar).
Bedenker van Het ei van Columbus-event, Monique Juffermans: “Bedrijven checken in met een probleem en checken uit met een innovatieve oplossing. Ze mogen alleen deelnemen als ze ook een wereldprobleem oplossen. Denk aan een bal voor kinderen in ontwikkelingslanden die geen elektriciteit hebben. Als ze voetballen laadt de bal op en aan het einde van de dag geeft hij licht om hun huiswerk mee te maken. Als je dan toch voetballen produceert, waarom dan niet meteen een wereldprobleem oplossen?!”
Trend 2017
De trend van 2017 is waarde creëren. Het gaat erom écht iets relevants toe te voegen aan de samenleving. Succesvolle bedrijven doen iets wat anderen niet doen. Ze koppelen hun DNA aan een megatrend, haken in op latente behoeften van doelgroepen en lossen een relevant maatschappelijk probleem op. Managementstrateeg Michael Porter geeft aan dat toekomstige bedrijven alleen nog maar winst zullen maken als ze hun groei koppelen aan het oplossen van een wereldprobleem.
Hoe los je een wereldprobleem op?
‘Het ei van Columbus’ is een boek met een praktische methode die je bedrijf in 10 stappen omtovert tot een succesvol innovatief concept, waarbij je tegelijkertijd een wereldprobleem oplost. Deze stappen vormen de leidraad voor het Innovatiespel dat op 1 juni in het Amstel Hotel plaatsvindt. De 100 geniale denkers helpen de bedrijven daarbij. Aan het eind van de dag gaan de bedrijven met een grensverleggend concept naar huis. Tegelijkertijd vindt in Theater Carré de Masterclass plaats. Je leert hoe je een innovatief concept kunt ontwikkelen en je hersenen kunt trainen in disruptief denken. Deze masterclass is bedoeld voor CEO’s, DGA’s, business developers, (innovatie) managers en professionals die inzien dat alle businessmodellen eindig zijn en willen leren hoe ze hun organisatie tijdig kunnen innoveren. Bedrijven die de status quo uitdagen en de regels van het spel veranderen, zoals Tesla Motors, Fairphone en Picnic leggen uit wat nét dat ene verschil maakt.