Een derde van de elektrische rijders overweegt volgend jaar over te stappen naar een brandstofauto zodra belastingvoordelen verder worden afgebouwd. In 2030, als de fiscale voordelen helemaal wegvallen, zegt bijna 60 procent niet langer elektrisch te gaan rijden. Dat blijkt uit het jaarlijkse EV- en Berijdersonderzoek, een initiatief van de Vereniging Elektrische Rijders, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Rijksuniversiteit Groningen. Het onderzoek is het meest uitgebreide onderzoek onder elektrische rijders in Nederland, afgenomen onder ruim 3.500 respondenten.
Belastingvoordelen afgebouwd
Eind dit jaar vervalt voor elektrische rijders de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting en wordt de korting in de bijtelling beëindigd. Particuliere elektrische rijders zullen meer wegenbelasting gaan betalen omdat hierbij wordt uitgegaan van het gewicht van de auto. Hoe zwaarder de auto, des te meer wegenbelasting moet worden betaald. En door de ingebouwde batterijen van elektrische auto’s zijn deze zwaarder dan de gemiddelde brandstofauto. Ook de zakelijke elektrische rijder gaat iets merken in de portemonnee. Doordat de korting op de bijtelling verder wordt afgebouwd, wordt het ook voor hen duurder om elektrisch te rijden.
Een derde van de elektrisch rijders geeft hierdoor aan – absoluut – niet elektrisch meer te willen rijden. Als de korting op de wegenbelasting helemaal wegvalt in 2030, zegt zelfs bijna 60 procent van de particuliere elektrische rijders niet langer voor elektrisch te gaan.
Geloof in overheidsstandpunt
Afhakende elektrische rijders zijn volgens de onderzoekers een indicatie dat ook potentiële, toekomstige eigenaren van een elektrische auto – de benzinerijders van nu – minder snel zullen overstappen. Dat is zorgwekkend, gezien een groot deel van de beoogde milieuwinst in de sector mobiliteit, moet komen van meer elektrisch rijden.
De overheidsambitie is dat in 2030 alle nieuw verkochte personenauto’s emissieloos zijn, waardoor in 2050 een volledig emissieloos wagenpark mogelijk is. Toch lijkt onder elektrische rijders het geloof af te nemen dat de overheid daadwerkelijk elektrisch rijden wil stimuleren. Nog maar 29 procent van de bestuurders van elektrische auto’s denkt dat het kabinet echt wil dat Nederlanders elektrisch gaan rijden. Dat is een flinke afname ten opzichte van vorig jaar, toen de helft van de respondenten hier nog van overtuigd was.