HEINEKEN, ’s werelds meest internationale brouwer, heeft een nieuwe mijlpaal bereikt in zijn reis naar Net Zero door drie extra partners te contracteren, Arcadis, NIRAS en Royal HaskoningDHV, voor zijn wereldwijde Integrated Net Zero Production-programma. Deze partners zullen technische expertise inbrengen ter ondersteuning van HEINEKEN’s wereldwijde ambitie om netto nul te bereiken in scope 1 en 2 tegen 2030.

HEINEKEN’s strategie om emissies in zijn activiteiten te verminderen, richt zich op het verminderen van de vraag naar energie op productie- en logistieke locaties en de overgang naar hernieuwbare energie. HEINEKEN zal samenwerken met Arcadis, NIRAS en Royal HaskoningDHV aan langetermijnprogramma’s voor koolstofreductie, voortbouwend op de eerder aangekondigde samenwerking van het bedrijf met Siemens die aanzienlijke energiebesparingen identificeerde bij een typische HEINEKEN-brouwerij.

HEINEKEN gaat met de vier aangekondigde partners samenwerken om vanaf 2024 gespecialiseerde technologie- en energieoplossingen te implementeren op meer dan 40 HEINEKEN-locaties. Dit zou kunnen leiden tot een geschatte reductie van 30% van de scope 1- en 2-emissies bij alle 75 werkmaatschappijen in het programma tegen 2030.

“Onze partners brengen ons expertise in hun vakgebied, kennis van de beste beschikbare technologische oplossingen en een outside-in-blik op de problemen die we proberen op te lossen – vaardigheden die van het grootste belang zijn om HEINEKEN te helpen onze ambitie te verwezenlijken. Het bereiken van Net Zero in Scope 1 en 2 in 2030 kan niet in isolatie worden bereikt. Samenwerking met experts als Arcadis, NIRAS en Royal HaskoningDHV is essentieel om deze mijlpaal te bereiken met de snelheid en schaal die we nodig hebben.” – Magne Setnes, Chief Supply Chain Officer van Heineken.

Het Integrated Net Zero Production-programma werd gelanceerd om de 88% van HEINEKEN’s Scope 1 en 2 emissies die afkomstig zijn van de productie van dranken aan te pakken, met als doel een cross-functioneel team van interne experts en externe leveranciers op te zetten om de voortgang te stimuleren. Samen met Siemens, Arcadis, NIRAS en Royal HaskoningDHV en andere strategische partners zal HEINEKEN de energiesystemen van veel van de locaties van de brouwerij opnieuw ontwerpen.

HEINEKEN blijft zich richten op concrete acties om zijn CO2-uitstoot te verminderen, in nauwe samenwerking met klanten, consumenten en leveranciers. Eind 2023 had HEINEKEN de scope 1 en 2 emissies van de productie van dranken al met 34% verminderd ten opzichte van 2018.

In 2023 werden de netto nul- en FLAG (Forest, Land and Agriculture) doelstellingen van HEINEKEN goedgekeurd door het Science Based Targets-initiatief (SBTi), waarmee het de eerste wereldwijde brouwer werd die deze duurzaamheidsmijlpaal passeerde.

Foto: Zonne-energietechnologie is een van de oplossingen die HEINEKEN mogelijk heeft gemaakt om de emissies in scope 1 en 2 met 34% te verminderen ten opzichte van de basislijn van 2018.