Ontbijtproductenmerk Yespers en FruitMasters Ingredients kondigen met trots een strategisch partnerschap aan. Deze samenwerking markeert een belangrijke mijlpaal in de realisatie van de eerste Total Value Fabriek ter wereld waar voedselverspilling drastisch wordt verminderd en sociale impact wordt vergroot. FruitMasters Ingredients zal fungeren als de exclusieve fruitleverancier voor de innovatieve fabriek van Yespers, waarmee beide partijen streven naar een houdbaar en betaalbaar circulair voedselsysteem. Daarnaast biedt de fabriek werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Perfect fit

Yespers en FruitMasters Ingredients delen dezelfde visie: een verspillingsvrije keten door maximale waarde te halen uit iedere vrucht. “Bedrijven die impact willen maken, zoeken schaal. Schaalbedrijven zoeken impact. Onze Total Value Fabriek maakt impact en FruitMasters heeft de schaal om het verschil te maken.

Daarom past deze samenwerking perfect,” zegt Stefan Baecke, oprichter van Yespers. Adriaan Vis, CEO van FruitMasters, voegt daaraan toe: “We leveren al sinds mensenheugenis fruit aan sap- en conservenfabrieken, maar pioniers zoals Yespers creëren nieuwe kansen met innovatieve producten en toepassingen om zelfs de reststromen te verwaarden tot producten geschikt voor consumptie. In tijden van kostenstijgingen biedt dit toekomstperspectief voor telers. De kosten om een eerste klas appel te telen zijn namelijk net zo hoog als die van een appel met een deukje, terwijl de opbrengsten niet in verhouding staan. Alles van een vrucht heeft waarde, je moet het er alleen zelf uit persen.”

True pricing

Een waardevol aspect van de samenwerking is de inzet op true pricing, waarbij niet alleen directe productiekosten worden meegenomen, maar ook de verborgen kosten en baten voor mens en milieu. True pricing maakt de volledige impact van het productieproces inzichtelijk, van CO2-uitstoot tot biodiversiteit en sociale aspecten. “Met true pricing willen we de werkelijke waarde van ons voedsel zichtbaar maken. De werkelijke waarde is het resultaat van een hele keten,” zegt Stefan. “Daarom is dit partnerschap voor ons ook zo belangrijk, het stelt ons in staat om zowel economisch rendabel als maatschappelijk en ecologisch waardevol te opereren. Door de gezamenlijke meerwaarde van de producten te herinvesteren in de keten, creëren we een duurzamer en eerlijker voedselsysteem.” True pricing in de Total Value Fabriek is een belangrijke stap richting een transparante en eerlijke voedselketen waar iedereen, van teler tot consument, van profiteert.

Sluit aan bij de duurzame voedselketen

Yespers en FruitMasters Ingredients nodigen bedrijven en organisaties uit die willen bijdragen aan een duurzamere toekomst en deel willen uitmaken van deze innovatieve voedselketen. Specifiek partners die samen de afzet van de producten uit de Total Value Fabriek willen realiseren. Deze partijen worden uitgenodigd om samen te werken aan een keten die gebaseerd is op minimale verspilling en maximale waardecreatie. Aansluiting bij deze keten biedt bedrijven en organisaties niet alleen strategische voordelen, maar ook een koploperspositie op het gebied van duurzaamheid en inclusiviteit. Dit levert binnen de nieuwe CSRD-richtlijnen een belangrijk concurrentievoordeel op.

Foto: V.l.n.r. Joost Castenmiller (founder Yespers), Adriaan Vis (CEO FruitMasters) Stefan Baecke (founder Yespers) & Zweer van Aalsburg (business unit manager FruitMasters Ingredients)