Boekshop – Nieuw

>

Ondernemen voor transitie – ruimte maken voor fundamentele ontwikkeling

Michiel van Yperen en Chris Roorda, januari 2017

Prijs: € 22,50


bolcombestel

Ondernemen voor transitie introduceert de transitieaanpak als manier om ruimte te maken voor fundamentele verandering. Het laat zien hoe koplopers een cruciale rol spelen in de transitie naar een nieuw tijdperk waarin ondernemen anders én beter kan. Een toekomst waarin schoon, mensvriendelijk en winstgevend ondernemen normaal is. Geïllustreerd met inspirerende verhalen uit diverse sectoren biedt dit boek lessen en praktische handvatten aan bestuurders, procesbegeleiders, ondernemers en veranderaars voor het versnellen en richting geven van transities. Zodat de koplopers van nu de trendsetters van straks zullen blijken.

Michiel van Yperen is senior projectleider bij MVO Nederland. Chris Roorda en Sophie Buchel zijn als onderzoeker en adviseur verbonden aan DRIFT.

>

Material Matters – hoe wij onze relatie met de aarde kunnen veranderen

Thomas Rau en Sabine Oberhuber, december 2016

Prijs: € 19,95


bolcombestel

Material Matters is een spannende ontdekkingstocht naar hoe we nadenken over onze rol op aarde. Een revolutionair boek, dat de wereld zoals wij die kennen volledig op zijn kop zet.

In negen hoofdstukken vol aansprekende voorbeelden werken Thomas Rau en Sabine Oberhuber stapsgewijs toe naar een nieuw economisch model. Een wereld waarin de consument niet langer ‘eigenaar’ maar ‘gebruiker’ is, materialen rechten krijgen en afval verleden tijd is. Een utopie? Daar lijkt het niet op: Material Matters schetst het model dat deze revolutie mogelijk maakt. Met diverse cases tonen Rau en Oberhuber aan dat een toekomstbestendige wereld weleens dichtbij zou kunnen liggen.

Material Matters gaat over complexe zaken, maar is toegankelijk en meeslepend geschreven. Het zal mensen aanspreken die zich herkennen in het motto Don’t own, enjoy! En verder iedereen die openstaat voor uitdagend en revolutionair denken. VPRO Tegenlicht over Rau’s nieuwe economie: ‘Het zou weleens de ommekeer van alle economische waarden kunnen zijn.

>

De feel good factor. Emotie = Business

Esther Sluijs, november 2016

Prijs: € 22,50

managementboekbolcombestel

 

In de huidige digitale economie wordt het gedrag van de organisatie en haar leiders steeds bepalender voor het succes van de business. Mensen eisen organisaties die eerlijk, transparant en duurzaam ondernemen. Dat geldt niet alleen voor de klanten, maar ook voor de mensen die er werken. Daarmee is feel good niet een zaak van de HR- of marketingafdeling al- leen, het gaat dwars door het hele bedrijf heen, het is een integrale visie op bedrijfsvoering.
Met De feel good-factor propageert Esther Sluijs dat we feel good moeten zien als een nieuw KPI die aangeeft hoe succesvol een bedrijf is. Bedrijven met een grote emotionele connectie scoren op alle fronten beter: meer winst, innovatiever en een hoge tevredenheidsscore bij klanten en medewerkers.

Als steeds meer bedrijven zinvol bezig willen zijn, waarom is emotie in business dan nog steeds een taboe?

* Voor iedereen die het aandurft contact te leggen met zijn eigen emoties en de emoties van anderen.
* Theorie, interessante cases en tools maken dit boek direct praktisch toepasbaar.
* Neemt emotie als uitgangspunt voor business succes e´n waarde creatie.

>duurboek

Duurzaam zijn moet je durven

Hilda Feenstra, november 2016

Prijs: € 19,–

bolcombestel

Elke dag doen zich kansen voor om een verschil te maken in de wereld. Dit boek helpt je bewuste, proactieve en effectieve keuzes te maken, waarmee je vanuit persoonlijk leiderschap bijdraagt aan een betere wereld, op een manier die bij jou past. Het is allemaal een kwestie van durven. Je moet onder ogen durven zien hoe we er nu voor staan, hoe ons voorbestaan wordt bedreigd door de manier waarop we omgaan met onze planeet en met elkaar. Er is ook durf voor nodig om te blijven geloven dat het anders kan, ook als je omgeving je (eerst) niet serieus neemt. Om jouw visie te delen op hoe we gezonder, gelukkiger en eerlijker met elkaar kunnen samenleven. En dan moet je in actie durven komen om stap voor stap, samen met andere durfals, deze droom waar te maken.

Duurzaam zijn moet je durven geeft je de kennis, de inspiratie en het handelingsperspectief om thuis, in de samenleving en op je werk stappen te zetten op weg daarnaartoe. De ultrakorte samenvatting van dit boek: If it is to be, it is up to me.

We hebben nog 15 jaar om de omslag te maken naar een volhoudbare economie en een leefbare samenleving. Dat kan. Als iedereen meedoet. Dit boek daagt je uit om ook jouw steen bij te dragen! Een aanrader!
– Marjan Minnesma, Directeur Urgenda

Ken je dat? Die gekmakende combinatie van diepe betrokkenheid bij het milieu en het gevoel dat je in je eentje toch zeker die klimaatverandering niet kan tegenhouden? Wanhoop niet langer. Hilda Feenstra laat je voelen dat je er niet alleen voor staat en maar één ding nodig hebt: duurzame durf. En dit boek, natuurlijk.
– Esther Ouwehand, Tweede Kamerlid PvdD

>boek_carola

MVO doe je ZO. Het vak van duurzaamheidsmanager vanuit mijn ervaring bij NS

Carola Wijdoogen, november 2016

Prijs: € 24,95

Bestel online bij de uitgever ! Bezoekers van deze website krijgen 15% korting. Gebruik daarvoor de kortingscode: DO-NL

managementboek

 

 

Carola Wijdoogen, in het dagelijks leven directeur Duurzaam Ondernemen bij NS, bundelt in dit boek kennis en ervaring – van haarzelf en van diverse collega’s bij andere organisaties – tot een bron van informatie die houvast en inspiratie biedt voor huidige en toekomstige managers die maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) in organisaties willen aanjagen en verankeren.

Want wat is de toegevoegde waarde van zo’n mvo-manager voor een bedrijf? En wat doet zo’n manager eigenlijk? Wijdoogen geeft in dit boek antwoorden op dergelijke vragen aan de hand van de diverse rollen die deze manager heeft bij het borgen van maatschappelijk verantwoord ondernemen in de organisatie. Het boek is ingedeeld naar (zeven) verschillende rollen die elk een eigen waarde hebben in het werk van de mvo-manager. Wijdoogen heeft die rollen – heel prakrijkgericht – gekoppeld aan typische mvo-activiteiten, om duidelijk te maken hoe je invulling aan zo’n rol geeft. Bij die invulling putte ze onder meer uit haar eigen werk als mvo-manager bij NS en de daarbij bruikbaar gebleken modellen en frameworks. Het boek staat ook vol tips die ze in haar netwerk heeft verzameld. Wijdoogen gaat ook in op de dynamiek van de rollen en hoe deze – afhankelijk van de organisatie en volwassenheid van mvo – in onderling gewicht zullen verschuiven. Ze beschrijft tot slot ook de competenties die bij een bepaalde rol belangrijk zijn om effectief te zijn in je werk.

>eiboek

Ei van Columbus, de beste methode voor een innovatief concept

Monique Juffermans, oktober 2016

Prijs: € 50,–

bolcombestel

‘Het ei van Columbus’ is een boek en praktische methode die je helpt om zelf een grensverleggend innovatief concept te kunnen ontwikkelen. Je krijgt tips aangereikt hoe je out of the box en disruptief kunt leren denken. Ons brein is namelijk gewend om vaste patronen te volgen. Als je het niet provoceert en traint, kom je niet tot een ‘ander’ inzicht. 95% van de mensen is linksbreinig (analytisch denkend) en 5% is rechtsbreinig (creatief denkend). Als je je hersenen in balans brengt, kom je tot ideeën van toegevoegde waarde. Denk aan een voetbal voor kinderen in ontwikkelingslanden die geen elektriciteit hebben en de bal tijdens het voetballen oplaadt, zodat de kinderen ’s avonds een lamp in de bal kunnen steken en hun huiswerk kunnen maken in het donker.

Één van de meest gewaardeerde managementstrategen ter wereld, Michael Porter geeft aan dat toekomstige bedrijven alleen nog maar winst zullen maken als ze hun groei koppelen aan het oplossen van een maatschappelijk of wereldprobleem. Bedrijven van de toekomst brengen vernieuwing, zijn in staat hun DNA te koppelen aan latente behoeften van doelgroepen, lossen een relevant maatschappelijk probleem op en zijn daarom van grote betekenis voor de samenleving.

Voor de totstandkoming van dit boek zijn interviews gehouden met 12 vooraanstaande conceptdenkers over hun werkwijze, waaronder Daan Roosegaarde, Edward de Bono, Erwin Olaf, Lidewij Edelkoort, Piet Hein Eek, Erik Kessels, Jan Jansen en Joep van Lieshout.

Het is niet zo moeilijk om te innoveren. Je hoeft alleen maar te beginnen. Dit boek helpt je op weg.

>fit

Fit voor de toekomst, de duurzame ondernemer

Otto Willemsen & Lilian Boonstra, april 2016

Prijs: € 12,95

bolcombestel

Het boek heeft als doel om informatie en inspiratie te geven aan bedrijven en ZZP’ers die met duurzaamheid aan de slag willen. Het heeft letterlijk 2 voorkanten die elkaar in het midden vinden. (de voorkant is de achterkant en vice versa) Het eerste deel over de duurzame ondernemer gaat in op de vragen: *wat is duurzaamheid? *wat doen duurzame bedrijven? *hoe zetten ze ZZP’ers structureel en strategisch in om wendbaar te zijn? *een paar cases van succesvolle duurzame bedrijven Het tweede deel over de duurzame ZZP’er gaat in op de vragen: *Wie zijn de zzp’ers en welke uitdagingen voor de toekomst zijn er voor hen? *Interviews met 11 duurzame ZZP’ers, die op diverse vakgebieden werkzaam zijn in bedrijfsleven, zorg, onderwijs en overheid *Hoe word je een duurzame ZZP’er, wat is er nodig voor een levenlang leren? Het boek heeft een voorwoord van Willem Lageweg, directeur MVO Nederland en Prof.dr. Leo Witvliet van Nyenrode.

>goeddoel

Een bedrijf is geen goed doel

Wilma Roozenboom, januari 2016

Prijs: € 26,95

Bestel rechtstreeks online via de uitgever of via bolcombestel

Een bedrijf is geen goed doel. Maar steeds meer bedrijven werken aan de oplossing van sociale vraagstukken. Soms alleen, maar steeds vaker in samenwerking met maatschappelijke organisaties. De uitdaging voor beide partijen is het maximale uit de samenwerking te halen.
Samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties is geen hogere wiskunde. Wel stuiten mensen in de praktijk op steeds dezelfde dilemma’s en valkuilen. Een gebrek aan gedeelde ambitie. Geweldige ideeën die verwateren omdat het nooit tot een plan van aanpak komt. Afhankelijkheid van mensen die vervolgens vertrekken. Een bestuurdersfeestje waar de werkvloer geen weet van of zin in heeft. Of een mooi operationeel plan zonder mandaat van de hoogste baas. Een sluimerend machtsspel, hardnekkige vooroordelen: het zijn allemaal aspecten van samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties die vaak terugkomen.

Dit boek bundelt de belangrijkste inzichten over samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties en geeft veel praktische tips. Zeven praktijkvoorbeelden worden uitgebreid beschreven, variërend van TUI en Plan Nederland die samen werken aan het voorkomen van seksuele uitbuiting van jongeren in het noordoosten van Brazilië, tot de Voedselbank Zutphen die samenwerkt met supermarkt Beuzel uit Laren. Dit boek schrijft niet voor hoe het moet. Er is geen model of recept dat leidt tot perfect partnerschap en samenwerken leer je niet uit een boekje. Maar je kunt wel leren van studies en andermans ervaringen. Dat is wat dit boek beoogt.

Een bedrijf is geen goed doel is bedoeld voor mensen die in een bedrijf verantwoordelijk zijn of worden voor samenwerking met maatschappelijke organisaties en andersom: voor mensen die werken bij een maatschappelijke organisatie en (gaan) samenwerken met bedrijven.

>profijt

Het profijt van duurzaamheid

Onno de Lange, december 2015

Prijs: € 49,95

managementboek

 

 

Welke rol kunnen bedrijfsleven en professionele beleggers als pensioenfondsen spelen bij het streven naar een duurzame toekomst?

Wereldwijd groeit de aandacht voor onderwerpen als klimaatverandering, het gebruik van fossiele brandstoffen en de invloed van financiële markten op werkgelegenheid en groei. Het is hoog tijd voor een boek, dat zakelijk en nuchter het onderwerp duurzaamheid beziet vanuit het perspectief van de kritische belegger.

Duurzaamheid gaat over economie, ethiek, beleggingen, strategie, over people, planet én profit. Experts uit al deze vakgebieden geven in dit boek praktijktips en praktijkvoorbeelden, hoe duurzaamheid als onderdeel van de bedrijfsstrategie en van beleggingsbeleid bijdraagt aan rendement, economische groei en aan een duurzame toekomst.

Het profijt van duurzaamheid laat zien dat duurzaamheid inmiddels onlosmakelijk onderdeel is van het succes van organisaties en van de maatschappij, waarvan diezelfde organisaties deel uitmaken. Wat is duurzaamheid? Hoe helpt duurzaamheid in bedrijfsstrategie om waarde te creëren? Waarom moet een pensioenfonds duurzaamheid opnemen in het beleggingsbeleid?

>geldstuurt

Geld stuurt de wereld 

Anne Marie Rakhorst, november 2015

Prijs: € 22,50

managementboek

bolcombestel

 

 

Wat vind je belangrijker? De zekerheid dat je toekomstgeld veilig belegd is of dat je toekomst veilig is doordat jouw geld bijdraagt aan een betere wereld? Maar weinigen twijfelen aan het antwoord. Want wat is je spaargeld of pensioen waard als de aarde straks onleefbaar is en niemand zeker weet of er nog wel perspectief is voor de generaties na ons?

Het mooie is dat wij met ons geld veel meer invloed kunnen uitoefenen dan vaak gedacht wordt. Direct en indirect zijn we namelijk allemaal grootaandeelhouders; onze pensioenfondsen en verzekeraars beheren namens ons 1300 miljard en bij banken en vermogensbeheerders hebben we nog eens 700 miljard uitstaan.

We hebben dus heel veel geld dat we kunnen inzetten om de toekomst beter te maken. Maar dan moeten we ons bewust zijn van onze macht en onze stem laten horen. Als burger, als consument, als klant van een bank, als investeerder, als vermogensbeheerder of als belegger.

Dit boek laat zien hoe binnen de financiële wereld gedacht wordt over duurzaam beleggen en welke stappen daarin worden gezet. Het legt uit hoe je zelf een actieve belegger kunt worden. En hoe je een duurzame portefeuille winstgevend maakt en houdt.

Op zoek naar antwoorden dook Anne-Marie Rakhorst in een wereld die ze voorheen niet kende. Ze sprak met financieel experts, pensioendeskundigen, toezichthouders, beleggers en bankiers, kortom met iedereen die haar iets kon vertellen over hoe we met ons geld de meest positieve en duurzame impact hebben.

Het resultaat is een bijzonder inspirerend boek. Met als boodschap dat we ook zelf veel meer kunnen (en moeten) investeren in een betrouwbare, schone en eerlijke wereld.


>duurzaamheidsprof

De 7 competenties van de duurzame professional 

Niko Roorda, november 2015

Prijs: € 21,50

managementboek

bolcombestel

 

 

Duurzaamheid en MVO – maatschappelijk verantwoord ondernemen staan volop in de belangstelling. Vaak gaat het om duurzaam gedrag voor individuen, maar dan altijd in de rol van burger of van consument. Maar de schakel daartussen ontbreekt: de individuele professional. Want het gedrag van ieder bedrijf en van elke organisatie wordt uiteindelijk bepaald door het gedrag van de bestuurders, de managers en de medewerkers.

Het boek is gebaseerd op een managementmethode: RESFIA+D. De zeven letters verwijzen naar de competenties waarover een duurzame professional beschikt. De methode wordt toegepast door bedrijven voor hun strategisch management en HRM, door professionals voor hun loopbaanplanning, en door universiteiten en hogescholen voor hun onderwijsontwikkeling.

Verhalen uit de praktijk illustreren hoe echte mensen, midden in de praktijk van hun werk, die competenties tot uiting brengen. Samen met de theorie vormen ze een inspiratiebron voor duurzaam ondernemen in de praktijk. Ze laten zien dat iedere professional, hoog of laag in wat voor bedrijf of organisatie ook, kan bijdragen aan duurzame ontwikkeling.

Deze publicatie is bedoeld voor algemene managers en HRM-managers in bedrijven, overheids- en zorginstellingen, scholen en universiteiten, politieke partijen, verenigingen, stichtingen en maatschappelijke organisaties. Maar ook voor coaches van professionals en voor die professionals zelf en voor consultants op het gebied van duurzaamheid en MVO.
Tot slot is het boek prima geschikt als lesmateriaal voor leerlingen en studenten in het volwassenenonderwijs, hogescholen en universiteiten en hun docenten en onderwijsontwikkelaars.